Show simple item record

dc.contributor.advisorKjellstadli, Bjørnar
dc.contributor.authorAbrahamsen Karlsen, Sindre.
dc.date.accessioned2022-07-05T15:51:12Z
dc.date.available2022-07-05T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:108480931:36855817
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002780
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven redegjør jeg for utviklingsmiljøer i norsk toppfotball. Gjennom en holistisk økologisk tilnærming til talentutvikling, tar oppgaven for seg de elementære faktorene som spiller inn i et suksessfullt utviklingsmiljø. Henriksens (2010) modeller for utviklingsmiljø, Athletic Talent Development Environment og Environment Success Factors, søker etter og avdekker miljømessige komponenter som anses til å påvirke utøveren i talentutviklingsprosessen. Tidlig forskning på talentutvikling fokuserte fortrinnsvis på individet og hvordan eksterne faktorer virker inn på utøverens prestasjon, mens den moderne holistisk økologiske tilnærmingen fremmer en helhetlig måte å se på talentutvikling (Henriksen, 2010). Til å utforske norske utviklingsmiljøer, har jeg gjennomført en litteraturstudie. Fire forskningsartikler om suksessfulle talentutviklingsmiljøer i eliteklubber har blitt analysert og diskutert. Funnene i studien viser til noen vesentlige, gjennomtredene faktorer ved suksessfulle utviklingsmiljø. Toppklubbene har et helhetlig perspektiv til utviklingsmiljøet med talentet, som person og utøver, i kjernen. Betydningen av tett samarbeid mellom utøver, trener og skole påpekes i flere av forskningsartiklene. Klubbene ønsker også å legge ansvar på utøveren, og oppfordrer til ansvarlighet rundt egen utvikling. Utviklingsmiljø er et relativt nytt forskningsområde, og trenger betydelig mer undersøkelse for å kunne si bestemt hva som preger suksessfulle utviklingsmiljøer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMiljøets rolle i Norsk talentutvikling.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [998]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record