Psykologisk ferdighetstrening for idrettsdommere
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3002781Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette litteraturstudie har som mål å undersøke effekten psykologisk ferdighetstrening kan ha på dommere i forskjellige idretter. Forskningsspørsmålet som ble formulert for oppgaven er «hvilken effekt kan psykologisk ferdighetstrening ha på idrettsdommere?». Oppgaven baserer seg på 5 artikler som ble identifisert der artiklene omhandler psykologiske ferdigheter hos idrettsdommere eller gjennomgang av et PFT program for idrettsdommere.
Funnene som ble gjort var at idrettsdommere som gikk gjennom et PFT program kunne vise til høyere nivå av psykologiske ferdigheter, dømming av kamper på høyere nivå, og bedre score på prestasjonsevalueringer i å lede kamper. Det ble også gjort funn om at PFT program hadde god effekt på psykologiske ferdigheter for fysisk dårlig trente idrettsdommere, og enda bedre effekt på fysisk godt trente idrettsdommere. Andre funn ga en klar korrelasjon mellom høye prestasjoner og høye nivå av psykologiske ferdigheter hos idrettsdommere.
Oppgaven konkluderer med at det er en god indikasjon på at psykologiske ferdigheter kan ha en innflytelse på om en idrettsdommer presterer godt, og at det er bevis på at PFT program fungerer for å øke idrettsdommerers psykologiske ferdigheter. This literature study aims to investigate the effect psychological skills training can have on referees in different sports. The research question that was formulated for the thesis is "what effect can psychological skills training have on sports referees?". The thesis is based on 5 articles that were identified where the articles deal with psychological skills of sports referees or a review of a PST program for sports referees.
The findings that were made were that sports referees who went through a PST program could point to a higher level of psychological skills, refereeing matches at a higher level, and better scores on performance evaluations in leading matches. It was also found that the PST program had a good effect on psychological skills for physically poorly trained sports referees, and an even better effect on physically well-trained sports referees. Other findings provided a clear correlation between high performance and high levels of psychological skills in sports referees.
The thesis concludes that there is a good indication that psychological skills can have an influence on whether a sports referee performs well, and that there is evidence that the PST program works to increase sports referees' psychological skills.