Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBenjaminsen, Jon
dc.contributor.authorEgeland, Trine
dc.contributor.authorValdivia, Eugenia De A. López
dc.date.accessioned2022-07-05T15:51:39Z
dc.date.available2022-07-05T15:51:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110153871:47124462
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002808
dc.description.abstractSosiale medier har også en betydning for reiselivet. På plattformene er det innhold fra både markedsføring fra reiselivsselskaper og organisasjoner men også innhold fra forbrukere som kan være relevant og inspirerende for en reise. Det har videre ført til nysgjerrighet for hvordan sosiale medier har innflytelse for en reise. Hensikten med denne oppgaven var å bruke tidligere forskning som grunnlag, en litteraturstudie. For å hente inn data til oppgaven har det blitt gjennomført søk i tilgjengelige databaser og hentet interessante vitenskapelige forskningsartikler innenfor reiseliv og sosiale medier. Videre har det blitt analysert tolv artikler om sosiale medier i forbindelse med reiseliv, med formål å besvare problemstillingen «Hvordan kan sosiale medier påvirke reisemotivasjon?». I analysen av artiklene har det vært flere aspekter om hvordan sosiale medier kan ha innflytelse på mennesker, hvordan sosiale medier blir brukt før reise som kan føre til motivasjon for fritidsreise. Resultatene fra studiene har blitt trukket ut for å bidra til å kunne svare på problemstillingen til oppgaven. Fra resultatene belyser det flere interessante funn i forbindelse med motivasjon for å reise. De faktorene som har blitt identifisert som gjerne kan påvirke reise motivasjonen har videre blitt kategorisert i fire hovedfaktorer: Informasjonskilde, skape behov, kanalvalg og kjøpsprosess.
dc.description.abstractSocial media is also significant for Tourism. The platforms contain content from both marketing from tourism companies and organizations, but also content from consumers that can be relevant and inspiring for a travel. It has further led to curiosity about the way social media have influence on a travel. The purpose of this thesis was to use previous research as a basis, a literature study. To gather data for the thesis, searches have been carried out in available databases and interesting scientific research articles that are of interest within tourism and social media. Furthermore, twelve articles where analysed about social media in relation with tourism, in order to answer the question «How can social media influence travel motivation?». In the analysis of the articles, there have been several aspects about how social media influence people, how social media is used before travel that can motivate for leisure travelling. The results of the studies have been extracted to assist in answer the problem of the thesis. The results highlight several interesting findings in connection to motivation for travel. The factors that have been identified that may affect travel motivation have further been categorized into four main factors: Information source, creating needs, channel choices and purchase process.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLitteraturstudie av hvordan kan sosiale medier påvirke reisemotivasjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel