Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVigane, Åge
dc.contributor.authorSvela, Brage Woie
dc.date.accessioned2022-07-06T15:51:10Z
dc.date.available2022-07-06T15:51:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:108480931:16350003
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003157
dc.description.abstractDenne oppgaven har undersøkt hvordan relativ alderseffekt påvirker prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskoler i Norge. Gjennom å ta i bruk litteraturstudie som metode er det samlet data for å belyse problemstillingen “Hvordan påvirker relativ alderseffekt elevenes prestasjoner i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen?”. Relativ alder henviser til aldersforskjellen mellom elever som er født tidlig og sent i sitt alderskull. Denne aldersforskjellen fører til forskjeller i utvikling som omtales som relativ alderseffekt. Læreplanen for kroppsøving fokuserer på at prestasjon skal baseres på innsats på bakgrunn av individuelle forutsetninger. Likevel indikerer hovedfunnet i denne studien at relativ alderseffekt og fysisk utvikling har en påvirkning på prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen ved at de eldre og mer utviklede elevene er overrepresentert blant dem som har høyest karakterer.
dc.description.abstractThis thesis has investigated how the relative age effect influences achievements in physical education (PE) in lower secondary schools in Norway. By using literature study as a method, data has been collected to shed light on the problem statement “how does the relative age effect influence students’ achievements in PE in lower secondary school?”. Relative age refers to the age difference between students born early and late in their age group. This age difference leads to differences in development which is referred to as relative age effect. The curriculum for PE in Norway focuses on achievements based on effort and the students' individual prerequisites. Nevertheless, the main finding in this study indicates that relative age effect and physical development have an impact on achievements in PE in lower secondary school as older students are overrepresented among those with highest grades.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKroppsøving og fødselsmåned - relativ alderseffekt og dens påvirkning på prestasjon i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen i Norge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel