Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGranås Hovdal, Dag Ove
dc.contributor.authorRinghagen, Camilla
dc.date.accessioned2022-07-06T15:51:16Z
dc.date.available2022-07-06T15:51:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:108480931:50967673
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003162
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Idrettspsykologi er noe som er forsket mye på, og gjennom tidene har det blitt utarbeidet ulike teorier og spørreskjema som er blitt både svekket og støttet. Å se på forholdet mellom somatisk angst, kognitiv angst og selvtillit vil bidra med nyttig forskning i idrettspsykologi. Hensikt: Hensikten med oppgaven var å se på omfanget av somatisk angst, kognitiv angst og selvtillit fra fire ulike måletidspunkt før en seriekamp i håndball. Metode: Totalt ble 35 deltakere med i studien, disse deltakerne stagnerte derimot etter hvert måletidspunkt. Det ble benyttet kvantitativ metode med en longitudinell studie ved bruk av det validerte spørreskjemaet Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2) som ble utarbeidet av (Martens, Vealey, & Burton, 1990). Resultat: Det ble ikke funnet noe signifikans mellom de ulike subskalaene og alder, antall år spilt eller spilletid. Angstverdiene viste et moderat angstnivå ved alle målingene, hvor selvtillit hadde middels/høy verdi. Det var derimot en stor generell differanse mellom under 27 år og over 27 år ved målt score fra CSAI-2 ved alle subskalaene. Konklusjon: Somatisk angst og kognitiv angst øker nærmere kampstart ved målt gjennomsnittscore fra CSAI-2, mens målt verdi av selvtillit synker. Kognitiv angst var mer bestemmende enn somatisk angst ved alle målingene, og 6 timer før kampstart hadde alle subskalaene en lineær utvikling. Det var ingen signifikans mellom antall år spilt håndball, spilleminutter i kamp eller alder i forhold til subskalaene. Deltakerne over 27 år har lavere angstverdi på somatisk- og kognitiv angst 1 time før kampstart, samt høyere selvtillitsmålinger enn deltakerne under 27 år.
dc.description.abstractBackground: Research of sport psychology has been extensively studied, and over time, different theories and questionnaires has been developed which is both supported and weakened. The relationship between somatic anxiety, cognitive anxiety and self-esteem will provide beneficial research for upcoming events. Purpose: The purpose of this project was to figure out the extent of somatic anxiety, cognitive anxiety and self-esteem thorough measurements from 4 different times upon a handball match. Method: A total of 35 participants joined the study, but the amount decreased each time the measurement took place. The study has quantitative method and longitudinal study, using the validated Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2) developed by (Martens et al., 1990). Results: No significance was found among the different subscales compared to age, years played handball or minutes played. A moderate level of anxiety was presented in all the subscales, where self-esteem had a moderate/high level. Score from CSAI-2 showed a general difference in measurements from under 27 years of age and over 27 years of age regarding all the subscales. Conclusion: Close to the game, somatic anxiety and cognitive anxiety CSAI-2 score increased, and self-esteem decreased. Cognitive anxiety was more significant than somatic anxiety in all the measurements, and the subscales had a linear development after the second measurement (six hours before game start). There was no significance between years played handball, minutes played, or age and the subscales. The participant over 27 years had lower level of anxiety for somatic anxiety one hour prior to the game, as well as higher level of self-esteem compared to the participants under 27 years.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOmfanget av før-konkurranseangst og selvtillit, målt av Competitive State Anxiety Inventory (CSAI-2) ved fire ulike målingstider.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel