Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoth, Solveig Iren
dc.date.accessioned2022-07-11T08:01:16Z
dc.date.available2022-07-11T08:01:16Z
dc.date.created2022-06-22T13:18:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRoth, S. (2022). Multietniske norskejenters identitetsposisjonering i overgangsfaser: «Videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd». I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 164-189).en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004489
dc.description.abstractDette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvfor­ståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien illustrerer hvordan inkluderingsforventninger i en norsk kontekst har betyd­ning for unge jenters framtidsorientering og utdanningsforløp. Her bruker jeg begrepet sosial identitetsposisjonering i figurerte verdener til 11 utforske selvforståelse. Marias casehistorie illustrerer hvordan utført kjønnet-etnisk posisjonering og framtidsorientering oppstår i et komplekst forhold mellom transnasjonale familienettverk, skole og sosiokulturelle normer. Jeg diskuterer de spenninger, motsetninger og utfordringer Maria opplever i sitt utdannings­forløp, hvordan hun opplever seg inkludert pd skolen, og hvordan hun endrer sosiale posisjoner i overgangen til videregdende skole. Jeg vurderer på hvilken måte dette hadde betydning for hennes framtidsorientering, og bidrar med forslag til hvordan skolen kan støtte multietniske elevers identitetsprosesser og opplevde inkludering.en_US
dc.description.abstractThis chapter presents a case history of a young Norwegian multieth­nic girl, Maria,from the age of 15 to 17, to understand her self-understanding and positioning in the transition to upper secondary school. The case history illustrates how expectations about inclusion in a Norwegian context have an impact on young girls' future orientation and educational course. Here I use the term social identity positioning in figured worlds to explore self-understan­ding. Maria's case history illustrates how performed gender-ethnic positioning and future orientation arise in a complex relationship between transnational Jamily networks, school, and socio-cultural norms. I discuss the tensions and contradictions Maria experiences in her education, the way she feels included in school, and how she changes social positions in the transition to upper secon­dary school. I analyze how this had an impact on her future orientation and suggest how school can support multiethnic students' identity processes and how they perceive inclusion.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectutdanningsforløpen_US
dc.subjectetnografien_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.titleMultietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodden_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber164-189en_US
dc.identifier.doi10.55669/oal 00307
dc.identifier.cristin2034251
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal