Show simple item record

dc.contributor.authorRoth, Solveig Iren
dc.date.accessioned2022-07-11T08:01:16Z
dc.date.available2022-07-11T08:01:16Z
dc.date.created2022-06-22T13:18:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRoth, S. (2022). Multietniske norskejenters identitetsposisjonering i overgangsfaser: «Videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd». I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 164-189).en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004489
dc.description.abstractDette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvfor­ståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien illustrerer hvordan inkluderingsforventninger i en norsk kontekst har betyd­ning for unge jenters framtidsorientering og utdanningsforløp. Her bruker jeg begrepet sosial identitetsposisjonering i figurerte verdener til 11 utforske selvforståelse. Marias casehistorie illustrerer hvordan utført kjønnet-etnisk posisjonering og framtidsorientering oppstår i et komplekst forhold mellom transnasjonale familienettverk, skole og sosiokulturelle normer. Jeg diskuterer de spenninger, motsetninger og utfordringer Maria opplever i sitt utdannings­forløp, hvordan hun opplever seg inkludert pd skolen, og hvordan hun endrer sosiale posisjoner i overgangen til videregdende skole. Jeg vurderer på hvilken måte dette hadde betydning for hennes framtidsorientering, og bidrar med forslag til hvordan skolen kan støtte multietniske elevers identitetsprosesser og opplevde inkludering.en_US
dc.description.abstractThis chapter presents a case history of a young Norwegian multieth­nic girl, Maria,from the age of 15 to 17, to understand her self-understanding and positioning in the transition to upper secondary school. The case history illustrates how expectations about inclusion in a Norwegian context have an impact on young girls' future orientation and educational course. Here I use the term social identity positioning in figured worlds to explore self-understan­ding. Maria's case history illustrates how performed gender-ethnic positioning and future orientation arise in a complex relationship between transnational Jamily networks, school, and socio-cultural norms. I discuss the tensions and contradictions Maria experiences in her education, the way she feels included in school, and how she changes social positions in the transition to upper secon­dary school. I analyze how this had an impact on her future orientation and suggest how school can support multiethnic students' identity processes and how they perceive inclusion.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectutdanningsforløpen_US
dc.subjectetnografien_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.titleMultietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodden_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber164-189en_US
dc.identifier.doi10.55669/oal 00307
dc.identifier.cristin2034251
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal