Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormand Linn Anne Margrethe
dc.contributor.authorSvendsen Sandra
dc.date.accessioned2022-07-12T15:51:12Z
dc.date.available2022-07-12T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018621:22082678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004714
dc.description.abstractDenne studien setter søkelys på hvordan en som lærer kan bruke lokalhistorie i samfunnsfagundervisningen og knytte det opp mot læreplanverket. Studien bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom avisartikler fra lokalaviser og fra Stålverkets egne arkiver. Motivasjonen bak studien var å se på hvordan en som lærer kan bruke lokalhistorie i samfunnsfagundervisningen og hvordan denne type historie kan være med på å bidra til et nytt perspektiv innenfor undervisningen. Studien har brukt bedriften Stålverket på Jørpeland som eksempel. Materialet ble innhentet gjennom to lokalaviser og bedriftens egne protokoller. Avisartiklene og protokollene viser historien til Stålverket, både oppturen og nedturen til bedriften, gjennom årstallene 1960 til 1980. Ut fra dette materialet har jeg skrevet ned fem hovedfortellinger og tre aspekter som tar for seg forskjeller og likheter mellom fortid og nåtid innenfor bedriften. Til slutt knyttes dette opp mot fagrelevans, sentrale verdier og kjerneelement. Det er også valgt ut tre utvalgte kompetansemål og laget forslag til hvordan en kan bruke dette materialet for å oppnå dem. Jeg har knyttet opp teorien mot empirien og diskutert relevans i forhold til samfunnsfagundervisning og hva elevene kan lære ved å bruke denne lokalhistorien.
dc.description.abstractThis study highlights how a teacher can use local history in social studies in teaching and link it to the curriculum. The study is based on empirical data, collected through newspaper articles from local newspapers and from Stålverket’s own archives. The motivation behind the study was to look at how a teacher can use local history in social studies teaching and how this type of history can contribute to a new perspective within teaching. The study has used the company Stålverket in Jørpeland as an example. The material was obtained through two local newspapers and the company's own protocols. The newspaper articles and protocols show the history of Stålverket, both the upturn and the downturn of the company, through the years 1960 to 1980. Based on this material, I have written down five main stories and three aspects that address differences and similarities between past and present within the company. Finally, this is linked to professional relevance, key values and core elements. Three selected competence aims have also been selected and proposed how to use this material to achieve them. I have linked the theory to the empirical data and discussed relevance in relation to social studies teaching and what students can learn using this local history.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Fra bygd til industriby», Stålverkets påvirkning på lokalsamfunnet i samfunnsundervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel