Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Ketil Fred
dc.contributor.authorPeersen, Nora Sofie
dc.date.accessioned2022-07-12T15:51:14Z
dc.date.available2022-07-12T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018621:22083324
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004715
dc.description.abstractI løpet av skolegangen skal elever blant annet tilegne seg kunnskap, ferdigheter og kompetanse på ulike områder. Dette kan gjøres gjennom ulike undervisningsmetoder, blant annet ekskursjoner. Ved bruk av en casestudie av ungdomsskoleelever som drar på skolebesøk til ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter, har jeg i denne studien undersøkt hvordan elever og lærere opplever at elevenes læringsutbytte blir påvirket av å dra på ekskursjoner sammenlignet med klasseromsundervisning. Det ble benyttet et spørreskjema som ble besvart av 34 elever fra tre ulike klasser, samt tre fokusgruppeintervju med til sammen elleve elever fra de samme klassene, og individuelle intervju med tre av lærerne til elevene. Funnene i studien viser at de fleste av elevene og alle lærerne var positive til bruk av ekskursjoner i skolen. Blant annet uttrykte de at skolehverdagen får variasjon, eksterne undervisere har bedre kunnskap enn lærerne innenfor det aktuelle fagfeltet og elevene får en annen opplevelse av fagstoffet enn de får ellers i klasserommet. Men elever og lærere fant også negative sider med ekskursjoner. Blant annet kan løsere rammer i undervisnings-situasjonen gi økt uro blant elevene, for- og etterarbeid må gjennomføres på en hensiktsmessig måte for at læringsutbyttet skal bli optimalt og ekskursjoner tar tid fra andre fag. De fleste av elevene opplever likevel at de får et høyere læringsutbytte, både av ekskursjoner generelt, og ekskursjonen til ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter spesielt, enn av klasseromsundervisning.
dc.description.abstractThroughout school, pupils will, among other things, acquire knowledge, skills and competence in various areas. This can be done through various teaching methods, including excursions. In this study, I have examined how pupils and teachers experience that pupils' learning outcome is affected by going on excursions, compared to ordinary classroom teaching. This was done by using a case study of secondary school pupils who go on an excurion to ARKIVET Peace and Human Rights Centre. A questionnaire was answered by 34 pupils from three different classes. Three focus group interviews were held with eleven pupils from the same classes, and individual interviews with three of the pupils' teachers. The findings of the study shows that most of the pupils, and all the teachers, were positive about the use of excursions as a teaching method. Among other things, they expressed that standard school life becomes more varied, external educators have better knowledge of the relevant field than the teachers, and the pupils receive a different experience of the subject field than they would otherwise get in the classroom. However, the pupils and teachers also found negative aspects of excursions. Among other things, a loose framework in the teaching situation can lead to increased disorder among pupils, pre- and post-work must be carried out appropriately for the learning outcome to be optimal, and the excursion takes time away from other subjects. Nonetheless, most of the pupils experienced that they gained greater learning outcomes, from excursions in general, and the excursion to ARKIVET Peace and Human Rights Centre in particular, than from ordinary classroom teaching.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUngdomsskoleelevers læringsutbytte av ekskursjoner – En casestudie av skolebesøk til ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel