Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormand, Linn Anne Margrethe
dc.contributor.authorBerge, Martin
dc.date.accessioned2022-07-12T15:51:15Z
dc.date.available2022-07-12T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017923:21048278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004716
dc.description.abstractI 2020 ble det innført en ny læreplan, da også for samfunnsfag. Som et kompetansemål står følgende «vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår» (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det vil si at elever skal vurdere ulike kilder av informasjon i samfunnsfaget. Forskning tilsier at lærere tar i bruk film og dokumentarer i større grad nå enn det ble gjort før (Paxton & Marcus, 2018, s. 588). Jeg ønsker i denne masteroppgaven å undersøke historielæreres bruk av film i konfliktundervisning. Hvorfor bruker de film, hvordan bruker de film og hvilke utfordringer ser de ved bruk av film i konfliktundervisningen. I en studie som ble gjort av Marcus og Stoddard (2007), ble 84 Amerikanske historielærere fra Wisconsin og Connecticut med i en undersøkelse om deres bruk av film. I undersøkelsen kom det frem at hovedgrunnene for at lærerne brukte film i klasserommet 1) var å fylle inn fagstoff, 2) Empati (bringe et emne eller en periode i live for elevene) og 3) motivere elevene for temaet (Paxton & Marcus, 2018, s. 588). Som studien viser er film allerede tatt i bruk av lærere i USA, og det kan se ut som at man kan støtte bruken av film opp mot den norske læreplanen som gjør forskning innenfor dette området i stor grad relevant for fremtidige lærere. I utvalget var det 5 gjengående grunner til at informantene brukte film i konfliktundervisningen. De var følgende: Empati, kildekritikk, supplere fagstoff, motivasjon og variasjon. Informantene var i stor grad samkjørte på dette. Som utfordringer var det 4 faktorer som spilte inn og var følgende: Negative holdninger fra stab/foreldre, tid, utholdenhet og sensitive elever. Som en konklusjon av oppgaven er film et relevant verktøy opp mot konfliktundervisningen i grunnskolen.
dc.description.abstractIn 2020, a new curriculum was introduced, then also for social studies. As a competence aim, the following is «assess in which ways different sources provide information on a social science topic, and reflect on how algorithms, unidirectional sources or lack of sources can affect our understanding» (Utdanningsdirektoratet, 2020). This means that students must validate different sources of information in the social studies subject. Research indicates that teachers use film and documentaries to a greater extent now compared to before (Paxton & Marcus, 2018, p. 588). In this master's thesis, I want to investigate history teachers' use of film in conflict teaching. Why do they use film, how do they use film and what challenges do they see when using film in conflict education. In a study conducted by Marcus and Stoddard (2007), 84 American history teachers from Wisconsin and Connecticut participated in a study on their use of film. The survey revealed that the main reasons why teachers used film in the classroom were to 1) fill in subject matter, 2) Empathy (bring a topic or period to life for the students) and 3) motivate the students for the topic (Paxton & Marcus, 2018 , p. 588). As the study shows, film has already been used by teachers in the USA, and it may seem that the use of film can be supported in the Norwegian curriculum, which makes research in this area largely relevant for future teachers. In the sample, there were 5 common reasons why the informants used film in conflict teaching. They were the following: Empathy, source criticism, supplementing subject matter, motivation and variation. The informants were largely in agreement on this. As challenges, there were 4 factors that came into play, and these were: Negative attitudes from staff / parents, time, perseverance and sensitive students. As a conclusion of the thesis, film is a relevant tool for conflict teaching in primary school.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHistorielæreres bruk av film i konfliktundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel