Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Ingrid
dc.contributor.authorBergskaug, Anders
dc.date.accessioned2022-07-12T15:51:17Z
dc.date.available2022-07-12T15:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110318308:23701787
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004718
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har psykisk helse og Folkehelse og Livsmestring som tema. Oppgaven benytter en kvalitativ intervjustudie for å belyse følgende problemstilling: Hvilke holdninger har norsklærere på ungdomstrinnet til psykisk helse som en del av det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring, og hvilke muligheter og begrensninger ser de? Sentrale funn fra studien viser at lærere uttrykker en holdning om at grensen mellom psykisk helse som tema i skolen og psykologi som fag er uklar, og at undervisning om psykisk helse og Folkehelse og Livsmestring vil kunne være invaderende og påtrengende for elevers privatliv. Samtidig viser mine funn at lærere trekker frem mulighetene som ligger i arbeid med litteratur, men de skiller seg fra hverandre i om de bruker dette aktivt i arbeidet med psykisk helse. Funnene tyder også på at lærere er usikre på hvordan de kan integrere psykisk helse i norskfaglig undervisning på fagets premisser og det blir nærliggende å spørre om innføringen av et nytt tema gjør lærere usikre på om det de allerede gjør i sin undervisning er tilstrekkelig for å dekke det nye temaet. Gjennom min kvalitative intervjustudie kommer det frem at lærere trekker frem at de ikke har formell kompetanse innenfor psykisk helse. Dette er ikke noe som kreves av dem, men det at de opplever at de trenger det bringer likevel med seg en usikkerhet rundt lærerrollen. Mine funn indikerer også at enkelte lærere er opptatt av mulighetene som ligger i den uformelle læringen for å tematisere psykisk helse. Dette tyder på at visse lærere integrerer arbeid med Folkehelse og Livsmestring i skolen gjennom blant annet relasjonsarbeid og klasseledelse. Det er ikke slik det tverrfaglige temaet er beskrevet i læreplanen, og det er vanskelig å vite med nøyaktighet om lærere arbeider med temaet på måten de gjør fordi de ikke er nok kjent med læreplanen, eller om de i sitt virke som lærere ikke trekker like skarpt skille mellom fag og klasseledelse som utdanningsmyndigheter gjør. Et særdeles fremtredende funn fra studien er at retningslinjene rundt det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring ikke er tydelige nok. Dette kan tolkes som behov for ytterligere konkretisering og tydeliggjøring av hva temaet skal innebære, samt hvordan det skal implementeres i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Vi skal jo ikke være psykologer for barna» - Norsklæreres holdninger til psykisk helse som en del av Folkehelse og Livsmestring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel