Show simple item record

dc.contributor.advisorSønneland, Margrethe
dc.contributor.authorFriestad, Kristine
dc.contributor.authorKatla, Klara Sofie.
dc.date.accessioned2022-07-13T15:51:19Z
dc.date.available2022-07-13T15:51:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017666:21052030
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005117
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hva som motiverer de høytpresterende elevene i norskfaget. Med begrepet høytpresterende elever menes de elevene som oppnår toppkarakterer i norskfaget. Det empiriske utvalget består av kvalitative dybdeintervju av tre ungdomsskoleelever, samt feltsamtale med norsklæreren deres. Studien ser norskundervisningen fra elevenes perspektiv, med innslag av feltsamtalen med norsklæreren og relevant teori. Gjennom tidligere forskning, relevant teori og egne erfaringer forsøker vi å belyse disse elevenes tanker og refleksjoner, og kommer avslutningsvis med konkrete tips til hvordan læreren kan tilpasse undervisningen for elevene. For å besvare studiens problemstilling og forskningsspørsmål har vi gjennom tematiske analyser av intervjuene drøftet studiens funn sett i lys av teori og tidligere forskning. I analysene kommer det frem at elevene har noen felles synspunkt, men heterogeniteten i denne elevgruppen viser tydelig da alle tre trekker frem ulike motivasjonsfaktorer. Gjengangeren for alle respondentene, som samsvarer med det teoretiske rammeverket, er at kontroll- og repetisjonsoppgaver ikke motiverer dem, og at de ønsker oppgaver som de selv opplever som aktuelle og relevante. Her har norskfaget, som et fag som utover det faglige utfordrer elevene både på individ- og samfunnsnivå, store muligheter for å tilrettelegge og differensiere undervisningen for å møte elevene på deres nivå. Det kommer også frem at de alle tre har et indre driv og motivasjon som kan sees i sammenheng med ytre faktorer som karakterer eller videre skolegang. Alt i alt oppfatter vi vårt utvalg som elever som har behov for at skolen utfordrer og møter dem på deres premisser.
dc.description.abstractThis thesis goes through what motivates the high-performing students in the school subject of Norwegian. By the term "high-performing", it includes the students who consistently get top grades in the subject. The empirical selection consists of qualitative in-depth interviews of three junior high school students, in addition to field dialogue with their teacher of Norwegian. The thesis looks at the Norwegian curriculum from the student’s perspective, with contributions from said discourse and relevant theories. Through former research, relevant theory and own experiences we try to shine a light on these student’s thoughts and reflections, closing with concrete tips for how the teacher can adapt their schooling for the students. To answer this thesis' problem and research questions we have through thematic analysis of the interviews conducted discussed the thesis' finds seen in light of theories and former research. In these analyses it is seen that although the students share some viewpoints, the heterogeneity in this group of students clearly shows as all three students draw forth different motivational factors. The similarity in all the respondent’s answers, corresponding to the theoretical framework, is that control questions and repetition do not motivate them, and that they rather want tasks they feel are relevant and topical. Regarding this the Norwegian subject has, as a field broader than the technical challenge the students both individually and collectively face, many opportunities to tailor and differentiate the schooling to meet all the students at their respective levels. It also comes forth that all three have an inner drive and motivation that can be seen in correlation to outer factors like grades and upcoming higher educational possibilities. All in all, we interpret our selection of students as students that have a need for the school to challenge them and meet them on their premises.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title“Jeg vil jo bli flinkere og ikke dårligere”: En kvalitativ studie av tre ungdomsskoleelever i norskfaget.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record