Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalø, E. Silje.
dc.contributor.authorSlettebø, Snorre.
dc.contributor.authorVåmartveit, Andreas
dc.date.accessioned2022-07-14T15:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111219913:21048231
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005458
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al. (2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at de likte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. Likevel er det en mindre andel av elevgruppen som direkte mistrives i faget (Moen et al. 2018). Faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede for alle (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er av betydning at elevene trives om vi skal nå målene fastsatt i dagens læreplan. Studiens formål var å undersøke hvilken betydning lærer-elev relasjonen har på elevenes trivsel og læring i kroppsøvingsfaget. For å undersøke problemstillingen ble det gjennomført kvalitative forskningsintervju etterfulgt av en tematisk analyse. Den tematiske analysen ble grunnlaget for presentasjon av studiens resultater ved interessante funn knyttet til problemstillingen. Studiens teoretiske grunnlag er basert på tidligere forskning og teori på temaene trivsel, læring og lærer-elev relasjon. Selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2012) var viktig i oppgaven da denne teorien er spesielt egnet til å undersøke hvilke faktorer som påvirker elevenes motivasjon, og hvordan gode lærer-elev relasjoner kan legge til rette for tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov. Studiens resultater viste at lærer-elev relasjonen vil ha stor betydning for elevers læring og trivsel i kroppsøving. Resultatene viste videre at kroppsøvingslærere må være bevisst eget syn på kropp og hvilken verdi de tillegger kroppsøvingsfaget, da dette gjenspeiles i elevenes forståelse av egen kropp og oppfattelse av fagets læremål. Resultatdelen viste at lærerne har ansvaret for å skape en positiv lærer-elev relasjon, og at deres tilrettelegging av et trygt miljø der elevenes grunnleggende behov blir tilfredsstilt er avgjørende for elevenes trivsel og læring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærer-elev relasjonens betydning for elevenes trivsel og læring i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel