Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsvik, Fifi Tjan
dc.contributor.authorStavropoulos, Periklis Asheim
dc.contributor.authorKeijsper, Vanessa Henryette
dc.date.accessioned2022-07-14T15:51:43Z
dc.date.available2022-07-14T15:51:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110030690:20509765
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005487
dc.description.abstract´Hospitality´ består av ulike sektorer som overnatting, turisme, underholdning og mat & drikke fra lokalsamfunnet i vestlandet. Tradisjonelt har hotell og turisme vært en ryggegrad for mange økonomier over hele verden, og vært med på å generere inntekter. I sammenheng med den norske hotell- og reiselivsbransjen, har nettobidraget fra de to næringene aldri passert mer enn 2 % av Norges BNP. I løpet av 2020, på grunn av pandemien, var inntektene til den norsk hotell- og reiselivsbransjen svært mindre, på rundt 0,61 % av BNP. Likviditetsproblemer er de primære utfordringene den norske hotell- og reiselivsbransjen står overfor etter pandemien, både i store bedrifter og små og mellomstore bedrifter. Den secundaire utfordringen er norges tradisjonelle rykte for å ikke være kjent som et turistisk land. Til sist er det værmønstrene og sesongmessige utfordringer. Derfor er det viktig å komme med innovative ideer for å gjenopplive den norske hotell- og reiselivsbransjen etter pandemien. Hensikten med denne oppgaven er først og fremst å forstå starten på den norske hotell- og reiselivsbransjen, hvordan det hele startet og den sosioøkonomiske situasjonen rundt den tiden. For det andre er det å studere hvordan bransjen har utviklet seg gjennom årene, og til slutt å forstå dagens tilstand i den norske hotell- og reiselivsbransjen, både i verdiskaping og andre menneskelige aspekter. Dette vil hjelpe oss med å komme frem til kreative løsninger for å gjenopplive bransjen. For å oppnå formålet med denne oppgaven, ble det gjennomført en litteraturgjennomgang basert på de overnevnte interesse områdene, og til ulike statistikker basert på den norske hotell- og reiselivsbransjen. Som et resultat av denne litteraturoppgaven anbefales derfor at en avgjørende fremstilling for fremtidig utvikling av den norske hotell- og reiselivsbransjen, kan være digitalisering av bransjene som vil kunne fremme en bedre CSR-tilnærming (Corporate Social Responsibility, bedriftens samfunnsansvar) for både bærekraftig utvikling og harmoni mellom selskapet og samfunnet. Det anbefales også fremtidig utredning knyttet til kompleksiteten til digitalisering av den norske hotell- og reiselivsbransjen.
dc.description.abstractThe Hospitality sector covers various sectors such as lodging, tourism, entertainment and food & beverages from local community of the host country. Traditionally the hotel- and travel sector has been a backbone for many economies across the world to generate revenue. In context of the Norwegian hotel- and travel sector, the net contribution of the two industries have never crossed more than 2 % of the GDP of Norway. During 2020, due to the pandemic, the revenue of the Norwegian hotel- and travel sector was very less of about 0.61 % GDP. The primary challenges that the Norwegian hospitality sector faces are major liquidity problems after the pandemic. The second challenge being Norway’s traditional reputation of not being a hospitality country. The third challenges are the weather patterns and seasonal challenges. Therefore, there is a crucial situation to come up with innovative ideas to revive the Norwegian hotel- and travel industry post pandemic. The purpose of thesis is therefore to understand the start of the Norwegian hotel- and travel industry, like how it all started and the socio-economic situation around that time. Second to study is how the industry developed over the years. Lastly, understanding the present condition or state of the Norwegian hotel- and travel industry both in value creation and other human related aspects. This will help us to propose creative solutions to revive these industries. To achieve the purpose of this thesis, a literature review was carried based on the above interest areas and also refer to various statistics based on the Norwegian hotel- and travel industry. Consequently, as the result of the literature study, this thesis recommends that a crucial idea for future development of the Norwegian hotel- and travel industry could be digitalization and promoting a better CSR approach for both environmentally sustainable development and harmony between the company and the society. It also recommends future study associated with the complexity of digitalization of the Norwegian hotel- and travel industry.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn gjennomgang av Hotell- og Reiselivsbransjen i Norge: En videre titt inn i Fremtiden
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel