Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorten Braak, Dieuwer
dc.contributor.authorBergstøl, Rakel Svensen
dc.date.accessioned2022-07-15T15:51:16Z
dc.date.available2022-07-15T15:51:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212635:22083220
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005766
dc.description.abstractSkolevegring er det overordnede temaet i denne masteroppgaven. Problemstillingen er «Hvordan er sammenhengen mellom skolevegring, mobbing, sosial isolasjon og lærerens emosjonelle støtte når man ser på et utvalg elever med mye skolefravær, og varierer denne sammenhengen noe fra barneskolen til ungdomsskolen?». Det undersøkes hvorvidt det er en sammenheng mellom de skolerelaterte faktorene mobbing, sosial isolasjon, lærerens emosjonelle støtte, og skolevegringsrelaterte årsaker til fravær blant barne- og ungdomsskole elever med høyt skolefravær. I dette tilfellet ble det regnet som høyt skolefravær hvis eleven hadde over 8 dager fravær på tre måneder. Det blir i oppgaven også undersøkt hvorvidt de tre skolerelaterte faktorene predikerer skolevegring. Videre vil det bli sett på forskjeller når man ser på resultatene for barneskole og ungdomsskole hver for seg. Skolevegring virker som å ha vært et økende problem de siste årene. Det vil være viktig for skolepersonell å vite hva på skolen som kan være risikofaktorer, slik at de lettere kan oppdage skolevegringen og starte tidlig intervensjon. Oppgaven er en kvantitativ studie som har brukt data fra Havik et al. (2015b). Disse dataene ble samlet inn ved bruk av spørreskjema. 400 elever med gjennomsnittsalder rundt 12-13 år rapporterte høyt fravær og danner grunnlag for analysene. I analysearbeidet blir det gjort deskriptive analyser, faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og multippel regresjonsanalyse. Resultatene viser at alle faktorene hadde en signifikant relasjon til hverandre. Mobbing er den faktoren som på barneskolen best predikerte skolevegring. Den hadde sterkest sammenheng med skolevegring på barneskolen, men også en sammenheng på ungdomsskolen. Sosial isolasjon kunne bare predikere skolevegring på ungdomsskolen, og lærerens emosjonelle støtte gjorde ikke det i noen av tilfellene. Denne studien understreker hvor viktig det er at man jobber aktivt og forebyggende mot mobbing i skolene, fordi mobbing viser seg å kunne predikere skolevegring, da som man ser spesielt på barneskolen. På ungdomsskolen er det også viktig å sørge for at elevene ikke føler seg isolerte fra klassekamerater, ettersom det var sosial isolasjon som signifikant predikerte skolevegring her, i tillegg til mobbing.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSkolevegring blant elever med høyt fravær: hvordan er mobbing, sosial isolasjon og emosjonell støtte fra læreren relatert og hvordan predikerer de skolevegring?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel