dc.contributor.advisor | Nielsen, Ingrid | |
dc.contributor.author | Karlsen, Agnete Min Joo | |
dc.date.accessioned | 2022-07-15T15:51:17Z | |
dc.date.available | 2022-07-15T15:51:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:110318308:23533877 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005768 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven undersøker jeg hvordan elever på yrkesfaglinjen samtaler om vanskelige
litterære tekster. Jeg fokuserer på møte med teksten, elevenes opplevelse av teksten og
elevenes opplevelse av samtalen.
For å undersøke dette har jeg gjennomført en studie i en yrkesfagklasse på VG2, hvor elevene
har lest samtidslyriske tekster og snakket om dem i etterkant. Tekstene elevene har jobbet
med er «Obligatorisk Undervisning» av Tor Ulven, og «Barndom» av Yahya Hassan. Det har
blitt gjennomført en innledende spørreundersøkelse for å utforske elevenes alleredeeksisterende forhold til lesing og litteratur. Deretter har en lest diktet av Tor Ulven og hatt en
visualiseringsoppgave for å hjelpe elevene med å sette bilde og ord på tolkingene sine. Til
slutt leste vi «Barndom» og det ble gjort lydopptak av en gruppesamtale om diktet. Etter
undervisningopplegget ble det gjennomført fokusintervju med en gruppe på fem elever: Finn,
Frank, Fred, Felix og Frode for å undersøke deres individuelle opplevelser.
Funnene mine viser at elevene deltar med varierende grad av engasjement og motivasjon og
dette knytter jeg opp mot elevenes forhold til lesing og tekst, faglig motivasjon, og opplevd
relevans og nytteverdi. Spesielt den sistnevnt er en fremtreden faktor i studien. De vanskelige
tekstene opplevdes som vanskelige, både grunnet språk og tolking, men dette opplevdes ikke
som en negativ faktor hos elevene. Det kommer frem i studien at elevene delvis ser det å
snakke om litteratur som noe som tilhører norskfaget, men at det oppleves som unyttig for
denne elevgruppen med tanke på yrkesrelevants. | |
dc.description.abstract | In this study I have researched how students attending a vocational education programme talk about advances literature. My main points of focus are he students' first reading of the text and their experience of being a part of the conversation that follows.
During this study, I have been working with a single class, VG, and the students have worked with "Obligatorisk Undervisning" by Tor Ulven, and "Barndom" by Yahya Hassan. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Hvordan samtaler yrkesfageleven om vanskelig litteratur? | |
dc.type | Master thesis | |