Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDversnes, Torjus
dc.contributor.authorEllingsæther. Erlend Gabrielsen
dc.date.accessioned2022-07-15T15:51:38Z
dc.date.available2022-07-15T15:51:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110344792:7272471
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005793
dc.description.abstractProblemstillingen denne oppgaven vil undersøke er: «hvordan kan filmen 1917 brukes for å fremme historisk empati i historieundervisningen?». Et undervisningsopplegg over tre uker i en påbyggsklasse på en videregående skole er grunnlaget til oppgaven. Videre vil elevtekster, der elevene svarte på oppgaver om filmen 1917 knyttet til historisk empati, bli analysert for å se om elevene har oppnådd/lært historisk empati. Teoriene til Barton og Levstik (2004) rundt "care" og "perspective-recognition" blir brukt aktivt for å se om elevene blir emosjonelt knyttet til historien ved hjelp av filmen. I tillegg blir det sett på om de bruker historisk kontekst til å prøve å forstå perspektivene til soldatene fra første verdenskrig, som vi møter på i filmen. Av 18 elever, viste 17 av dem historisk empati til soldatene og videre viste de en perspektiv-forståelse ved hjelp av historisk kontekst. Studien viser at bruk av filmen 1917 kan stimulere og engasjere elevene emosjonelt og intellektuelt, ved hjelp av en lærer som hjelper med historisk kontekst og engasjerer dem til refleksjon.
dc.description.abstractThe thesis statement that will be looked at is "how can the movie 1917 be used to promote historical empathy in history teaching?". The basis for the research is a teaching project over three weeks in a high school class. Furthermore, the students will have answered tasks about the movie 1917 linked to historical empathy, which will be analyzed to see if the students achieved/learned historical empathy. The theories of Barton and Levstik (2004) of "care" and "perspective-recognition" will be used actively to see if the students becomes emotionally attached to history by using the movie 1917. Additionally, will the thesis see if the students use historical context to try and understand the perspectives of the soldiers from World War 1, which we encounter in the movie. Of 18 students, 17 showed historical empathy to the soldiers, and furthermore, showed a perspective-recognition by help of using historical context. This study shows that the use of the movie 1917 can stimulate and engage the students emotionally and intellectually by the help of a teacher who assists them with historical context and engages them to reflect.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBruk av filmen 1917 for å lære historisk empati i en påbyggsklasse.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel