Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBy, Rune Todnem
dc.contributor.authorMjølne, Stine
dc.date.accessioned2022-07-15T15:52:00Z
dc.date.available2022-07-15T15:52:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110153871:47131054
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005819
dc.description.abstractDenne oppgaven er en litteraturstudie basert på faglitteratur innen organisasjon og ledelse og utvalgte forskningsartikler. Litteratursøk er utført gjennom databaser som Universitetet i Stavanger har anbefalt. Formålet med oppgaven er å belyse de motivasjonene som ligger til for at bedrifter miljøsertifiserer seg. Organisasjoner i dagens næringsliv bruker miljøordninger som et kvalitetsstempel for deres tjenester. Flere bedrifter viser til ytre press som en av hovedgrunnene til miljøsertifiseringen. Det er både forventet av myndigheter, forbrukere og andre virksomheter. Hensikten med oppgaven er å vise hvordan organisasjonsverdier har påvirkning på en organisasjonsendring og de reaksjoner som kommer med. Verdibevisstheten til ledere har stor innflytelse på de verdiene som blir innført i organisasjonen og som deretter danner organisasjonskulturen. Forskning viser at indre motivasjon er en drivkraft for å gjennomføre innovative endringer i tråd med miljøet. Litteraturstudien understreker viktigheten med verdibevissthet, motivasjon og mening i samspill med organisasjonsendringen. Suksessfull organisasjonsendring er avhengig av god kommunikasjon fra ledelse. Miljøsertifisering tyder på en betydelig fordel for bedrifter i dagens næringsliv med fokus på bærekraft.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOrganisasjoners motivasjon til miljøsertifisering og effekten av organisasjonsendringer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [440]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel