Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHennig, Åsmund
dc.contributor.authorAlgrøy, Rebecca
dc.date.accessioned2022-07-16T15:51:15Z
dc.date.available2022-07-16T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018237:70418766
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006030
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven tar for seg en kritisk sakprosaanalyse av Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? (2021). Boken lover å gi unge lesere en høyere forståelse av maktbegrepet, og da spesielt når det kommer til politisk, personlig og økonomisk makt. Makt er også et viktig begrep i kritisk literacy og da gjerne for å avsløre ulike maktposisjoner som tekster har og hvordan ulike tekster kan påvirke samfunnet og leseren. Dermed er det viktig å kunne skille hvilke ressurser vi kan benytte for å øke forståelsen til elevene om kritisk literacy. Oppgaven tar et utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? sine kunnskapsformidlinger om tekstlig makt føre til økt bevissthet om kritisk literacy?». For å kunne svare på denne problemstillingen, blir analysen delt inn i to analysetrinn. Det første analysetrinnet tar for seg forskningsspørsmålene «Hvilke ideologiske interesser blir ivaretatt i Boken om makt?» og «På hvilke måter blir ideologiske tanker aktivert i kunnskapen fra Boken om makt?». Hovedfunnet peker på at kunnskapen er preget av sosialdemokratisk ideologi. Det andre analysetrinnet undersøker «På hvilke måter kan Boken om makt øke leserens bevissthet til å møte andre tekster kritisk?». Her avdekkes hvilken deler av teksten som gir leseren verktøy fra kritisk literacy. Boken belyser hvor viktig det er å stille seg kritisk til ulike informasjonsstrømmer og fremstillinger av mennesker, samt oppfordrer å skape endring gjennom språket. Dette vil gi leseren tilgang på maktspråk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«I seg selv er makt hverken bra eller dårlig»: En analyse av kritisk literacy i Boken om makt – Hva er det, hvem har det og hvorfor?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel