dc.description.abstract | Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg en kritisk sakprosaanalyse av Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? (2021). Boken lover å gi unge lesere en høyere forståelse av maktbegrepet, og da spesielt når det kommer til politisk, personlig og økonomisk makt. Makt er også et viktig begrep i kritisk literacy og da gjerne for å avsløre ulike maktposisjoner som tekster har og hvordan ulike tekster kan påvirke samfunnet og leseren. Dermed er det viktig å kunne skille hvilke ressurser vi kan benytte for å øke forståelsen til elevene om kritisk literacy.
Oppgaven tar et utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? sine kunnskapsformidlinger om tekstlig makt føre til økt bevissthet om kritisk literacy?». For å kunne svare på denne problemstillingen, blir analysen delt inn i to analysetrinn. Det første analysetrinnet tar for seg forskningsspørsmålene «Hvilke ideologiske interesser blir ivaretatt i Boken om makt?» og «På hvilke måter blir ideologiske tanker aktivert i kunnskapen fra Boken om makt?». Hovedfunnet peker på at kunnskapen er preget av sosialdemokratisk ideologi. Det andre analysetrinnet undersøker «På hvilke måter kan Boken om makt øke leserens bevissthet til å møte andre tekster kritisk?». Her avdekkes hvilken deler av teksten som gir leseren verktøy fra kritisk literacy. Boken belyser hvor viktig det er å stille seg kritisk til ulike informasjonsstrømmer og fremstillinger av mennesker, samt oppfordrer å skape endring gjennom språket. Dette vil gi leseren tilgang på maktspråk. | |