Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAustdal, Tord
dc.contributor.authorGrude, Malin
dc.date.accessioned2022-07-19T15:51:14Z
dc.date.available2022-07-19T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017923:22799130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006626
dc.description.abstractDenne studien har som mål å gi kunnskap om hvordan menneskerettighetsundervisning kan bidra til empowerment i en sosialt og økonomisk marginalisert befolkning i Peru. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvilken funksjon kan lærerens menneskerettighetsundervisning ha i empowerment-prosesser i en sosialt og økonomisk marginalisert befolkning i Peru? Gjennom en kvalitativ forskningstilnærming, ønsker jeg å rette fokus mot hvordan lærere og andre tilknyttet et veldedig prosjekt i Peru, tilnærmer seg, forstår og praktiserer opplæring «om, for, og gjennom» rettigheter. For å kunne generere data for å svare på oppgavens problemstilling har jeg benyttet meg av et semistrukturert fokusgruppeintervju på Zoom med samtlige lærere i Peru, samt gjennomført et femukers feltarbeid og dermed tilbragt én måned sammen med barna, «tantene», daglig leder og lærerne i Monsefu, Peru. Oppgavens teoretiske rammeverk forankres i en postkolonial tradisjon, der jeg er opptatt av å sette en gruppe ikke-vestlige aktørers verdier, holdninger og meninger i fokus. I tillegg vil Felisa Tibbits sine modeller for menneskerettighetsundervisning være sentrale. Modellene belyser ulike perspektiv på hva menneskerettighetsundervisning kan innebære i forskjellige kontekster og deler av verden, og foreslår pedagogiske og fagdidaktiske tilnærminger som jeg mener er relevante for å belyse sentrale funn i studien. For å forstå bedre begrepet «empowerment» har jeg tatt utgangspunkt i den amerikanske pedagogen Aron Schutz og den canadiske forskeren Catherine Broom sine perspektiver på empowerment og utdanning. Her vil blant annet Freires kritisk pedagogikk samt Deweys tanker om aktiv læring løftes frem og diskuteres. I tillegg til de nevnte forfatterskapene vil også Europarådet og FNs definisjon og utgreiinger om menneskerettighetsundervisning være essensielle. Studien viser at lærerne i Peru anser «respekt» og «solidaritet» som sentrale verdier for mellommenneskelig samhandling i det peruanske samfunnet, og at disse til sammen, utgjør fundamentet for skolens arbeid med rettigheter og empowerment. Gjennom pedagogiske aktiviteter som rollespill, casejobbing og lek, oppfordrer lærerne i Monsefu til aktiv deltakelse, kritisk tenkning og sosialt samspill i klasserommet, og bidrar, gjennom sin elevsentrerte og deltakende undervisning, til å bemyndiggjøre elever som subjekter med rettigheter.
dc.description.abstractThis study aims to provide knowledge about how human rights education can contribute to empowerment in a socially and economically marginalized population in Peru. The thesis research question is as follows: What function can the teacher’s human rights education have in empowerment-processes in a socially and economically marginalized population in Peru? Through a qualitative research method, I will focus on how a group of teachers and other workers on a charitable project in Peru, relate to, understand and practice training “about, through and for” human rights. In order to generate data to answer the assessments thesis, I have used a semi-structured focus group interview and completed a five-week fieldwork by spending one month together with the children, aunts, director and teachers in the city of Monsefu, in northern Peru. The theoretical framework of the thesis is rooted in a postcolonial tradition, where I’m concerned with putting the values, attitudes and perspectives of a group of non-western actors in focus. In addition, Felisa Tibbits models for human rights education will also be central. The models shed light on different perspectives on what human rights education can entail in different contexts and parts of the world and suggest pedagogical approaches that I believe are relevant to explain key findings in the study. To understand better the concept of «empowerment» I have taken as my starting point the American educator Aaron Schutz and the Canadian researcher Catherine Broom´s perspectives on empowerment and education. Here, among other things, Freires critical pedagogy as well as Deweys thoughts on active learning will be highlighted and discussed. In addition to the mentioned authorships, the Council of Europe and the UNs definition and deliberations on human rights education will also be essential. The study shows that teachers in Peru consider “respect” and “solidarity” as central values for interpersonal interaction in Peruvian society, and that these together, can form the foundation of empowerment-processes at the school in Monsefu. Through educational activities such as role-play, casework and play, the teachers in Monsefu encourage active participation, critical thinking and social interaction in the classroom, and thus contribute, through their student-centered and participatory teaching, to empower students as subjects of rights.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMenneskerettighetsundervisning - en innfallsvinkel til empowerment i Peru: En kvalitativ undersøkelse av peruanske læreres forståelse av opplæring "om, for og gjennom" rettigheter.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel