Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDagsland, Åse Helene Bakkevig
dc.contributor.authorØsthus, Anette Koppergård
dc.date.accessioned2022-07-19T15:53:12Z
dc.date.available2022-07-19T15:53:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110030690:48301655
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006777
dc.description.abstractForfatter: Anette Koppergård Østhus Problemstilling: Hvilke forventinger og behov har unge arbeidstakere (Generasjon Z) ovenfor arbeidslivet og deres ledere? Formål: Formålet med oppgaven er å få en bedre forståelse av hva neste generasjon av unge arbeidstakere forventer sine ledere for å kunne være motivert for å utøve arbeidet i en organisasjon. I tillegg til å se nermere på hvilke behov som står sentralt i denne generasjonen. Oppgaven skal først og fremst være til hjelp ovenfor ledere og skal gi en pekepinn på hva de og deres organisasjon bør forvente som arbeidsgiver. Man vil også med denne oppgaven se hva som skiller de eldre arbeidstakerne fra de yngre og hvilke tanker, ideer og holdninger neste generasjon kommer inn på banen med. Teori: I teoridelen blir det presentert frem hva ledelse er og viktigheten rundt dette. Man ser også nermere på hva som kjennetegner det nye arbeidslivet og hvilken generasjon som er den neste man må forvalte inn i arbeidsmarkedet. Hvorfor er det viktig at vi ivaretar de nye generasjonene og legger mer fokus på dem? Empirien tar for seg dette og spesifiserer seg inn på unge arbeidstakere. Videre går jeg mer inn på den nyeste generasjonen (Generasjon Z) og hvilke faktorer som har spilt en sentral rolle på å forme denne generasjonen. Metode: Metoden som er blitt anvendt i forskningsprosjektet er kvalitativ metode med støtte fra 9 semistrukturerte intervju av unge arbeidstakere innenfor generasjon Z i regionen Rogaland. Funn= Funnene tyder på at samfunnsutviklingen er med på å bidra til hvordan forventingene og behovene for enhver generasjon kommer frem. Den digitale utviklingen tar over en stor del av de grunnleggende forventingene som generasjon z har ovenfor arbeid og deres ledere. Trygghetsbehov, selvrealisering og sosiale behov er de mest sentrale funnene. Generasjon Z forventer og behøver mest de faktorene som kan spille inn på deres egne personlige utvikling.  
dc.description.abstractAbstract Author: Anette Koppergård Østhus Bachelor thesis: What expectations and needs do young employees (Generation Z) have towards their leaders and work? Purpose: The purpose of the assignment is to gain a better understanding of what the next generation of young employees expect from their managers to make them motivated to carry out the work in an organization. In addition to taking a closer look at the needs that are central to this generation. This bachelor thesis should first and foremost be helpful to managers, and should give an indication of what they and their organization should expect from the new generation as their employees. With this assignment, you will also see what separates the older employees from the younger ones and what thoughts, ideas and attitudes the next generation comes into the workforce with. Theory: In the theory part it is presented what the management is and the importance of it. I will also take a closer look at what characterizes the new working environment and the newest generation. Why is it important that we take care of the new generations and put more focus on them? The empirical evidence addresses this theme and focuses itself to the young workers in this generation. Furthermore, I go more into the new generation (Generation Z) and look at the factors that have played a central role in forming this generation. Method: The method that has been used in the research project is a qualitative method with support from 9 semi-structured interviews of young workers within generation Z in the Rogaland region. Results = The findings indicate that societal development contributes to how the expectations and needs of each generation emerge. The digital development takes over a large part of the basic expectation’s generation Z have towards their leaders and work. Safety needs, self-realization and social needs are the most central findings. Generation Z expects most those factors that can affect their own personal development towards their leaders.  
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke forventinger og behov har unge arbeidstakere (generasjon Z) ovenfor arbeidslivet og deres ledere?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel