Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJølbo, Ingri Dommersnes
dc.contributor.authorSel, Live
dc.date.accessioned2022-07-20T15:51:09Z
dc.date.available2022-07-20T15:51:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018237:22082611
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007277
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMasteroppgaven belyser hvordan skriveopplæringen foregår på et førsteklassetrinn, og hvordan elevene bruker læringsbrett og blyant i skriveopplæringen. Jeg skal undersøke hvordan lærerne legger opp begynneropplæringen i skriving, og hvilke metoder de benytter i elevene sin skriveopplæring. Den overordnede problemstillingen er «Hvordan foregår skriveopplæringen på førsteklassetrinnet ved en skole i 2022, og hvordan bruker lærerne læringsbrettet og blyant i skriveopplæringen?». På bakgrunn av denne problemstillingen, har jeg delt problemstillingen i to forskningsspørsmål: 1. Hvordan brukes læringsbrett og blyant i begynneropplæringen i skriving? 2. Hvilke refleksjoner har lærerne om bruk av læringsbrett og blyant i skriveopplæringen? For å besvare forskningsspørsmålene, har jeg benyttet meg av et kasusdesign. Prosjektet består av en kvalitativ og empirisk studie basert på lærerintervju og observasjoner i klasserommet. Studien ble gjennomført på førsteklassetrinnet ved en skole. Skolen har brukt læringsbrett i syv år og har digital kompetanse som fokusområde. Jeg observerte til sammen i 12 dager fordelt på fire uker, og intervjuet tre lærere på førsteklassetrinnet. I tillegg intervjuet jeg rektor ved skolen. Datamaterialet ble undersøkt med en tematisk analyse, strukturert etter de overordnede temaene bokstavinnlæring, skriveøkter med og uten digitale verktøy og multimodale tekster. Funnene drøftes og analyseres i temaene bokstavinnlæring, skriveøkter med og uten digitale verktøy, skriving for hånd og tastatur, å skrive seg til lesing, multimodale tekster, sosiokulturell læringsteori og lærerrollen i skriveopplæring med læringsbrett. Hovedfunnene viser at informantene tok i bruk en kombinasjon av håndskrift og skriving på tastatur i begynneropplæringen. Skolen benytter seg til en viss grad av den skrivedidaktiske metoden STL+, som går ut på at elevene skal skrive seg til lesing med talesyntese. I tillegg hadde elevene opplæring i håndskrift. Lærerne opplevde at talesyntese gav en god støtte for elevene i skriveprosessen. Anvendte apper var Lingit STL+, Book Creator, Kidspiration Maps og Showbie. Funnene viser at informantene opplevde at elevene på første trinn fikk produsert mer tekst ved bruk av læringsbrett. Læringsbrettet kan gi muligheter for å tilpasse undervisningen og øke motivasjonen for skriving i begynneropplæringen. Elevene skrev tekster med utgangspunkt i bilder og egne opplevelser, og benyttet seg av startsetninger. Informantene var opptatt av at læringsbrettet skal brukes til læringsfremmende bruk, og ikke til «å sette strøm på skriveboken». Læringsbrettet gir gode muligheter til å lage multimodale tekster. I elevene sine multimodale tekster kunne det vært et større fokus på verdien til illustrasjonene. Studien gir inspirasjon og kunnskap om hvordan den første skriveopplæringen kan foregå – med blyant og med læringsbrett. Den er et bidrag til forskningsfeltet samtidig som den bidrar med kunnskap for både kommende og nåværende lærere.
dc.description.abstractThis master sheds light on how the education of writing takes place for the first grade, and how the students use tablets and pencils in this process. I have researched how teachers organized this starting phase when it comes to learning how to write, and which methods the used in the student’s writing education. The overall topic question is «How does the writing education in the first grade at a school in 2022 happen, how do the teachers use the tablets and pencils in the writing education? ». Based off the topic question, I have divided the question into two smaller research questions: 1. How are the tablets and pencils used in the starting phases of learning how to write? 2. What reflection do the teachers have regarding the use of tablets and pencils in the education of writing? To answer these research questions, I have utilized a «kasus» design. The project consists of a qualitative and empirical study based on interviews with teachers and observations in the classroom. The study was done on a first-grade class at a school. The school has used tablets for educational purposes for seven years and has digital competence as a primary focus. I observed a total of 12 days in the span of four weeks and interviewed three teachers on the first grade. Additionally, I interviewed the principle at the school. The data material was research be using thematic analysis, structurally organized based on the greater themes letter learning, writing sessions with and without digital tools and multimodal texts. The findings were discussed and analyzed within the themes letter learning, writing sessions with and without digital tools, writing by hand and keyboard, to write till reading, multimodal texts, sociocultural learning theory and the teacher role when it comes to learning how to write with a tablet. The main findings show that the informants used a combination of handwriting and writing on keyboard during the starting phases of learning how to write. The school to a certain degree utilized the writing dadistic method STL+, which consists of the students writing themselves to reading with speech synthesis. Additionally, the students had training in handwriting. Apps that were used include Lingit STL+, Book Creator, Kidspiration Maps and Showbie. The findings show that the informants felt that the students on the first grade got to produce more text by using tablets. Tablets can give more opportunities to adjust the teaching and increase motivation for writing in the starting phases of writing. The students wrote texts with starting point in pictures and own experiences and used starting sentences. The informants were passionate and focused on that the tablets were to be used to enhance learning and not just be an «electronic writing book». The tablets gave good opportunities to create multimodal texts. In the student’s multimodal texts there could be a greater focus on the worth of illustrations. The study gave inspiration and knowledge about how the first phases of writing education can happen – with a pencil and a tablet. It is a contribution to the research field as well as it contributes with knowledge for both future and current teachers.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel