Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalø, Silje Eikanger
dc.contributor.authorRee, Andreas Bekkelund
dc.contributor.authorLygren, Ivar Kyllingstad
dc.date.accessioned2022-07-20T15:51:16Z
dc.date.available2022-07-20T15:51:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018698:22083631
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007282
dc.description.abstractOpp igjennom historien har det eksistert en rekke diskurser i kroppsøvingsfaget. Idretten har stått sterkt i faget, men i LK20 kroppsøving er idretten nedtonet. På bakgrunn av dette ble det besluttet å utforske hvordan kroppsøvingslærere legitimerer bruk av fotball etter innføringen av den nye læreplanen. Oppgaven tok for seg kroppsøvingslærerne sine tanker, refleksjoner og erfaringer rundt dette, og dannet dermed grunnlaget for forskningens resultat. Problemstillingen i denne masteroppgaven var: Hvordan legitimerer kroppsøvingslærerne bruk av fotball i egen undervisning i barneskolen fra 3-7. Trinn? Det ble også utarbeidet tre forskningsspørsmål med formål om å belyse problemstillingen i størst mulig grad. Det ble tatt i bruk en kvalitativ metode med semi-strukturerte intervjuer for å innhente dataen fra deltakerne. Deltakerne i dette prosjektet bestod av fem kroppsøvingslærere som jobber i barneskolen fra 3. Trinn og oppover. I metodedelen har det blitt tatt utgangspunkt i fenomenologisk-hermeneutikk som metodisk basis som i dette tilfelle vil handle om kroppsøvingslærerne opplevde livsverden. Hovedfunnene i oppgaven gikk ut på at deltakerne legitimerte bruken av fotball gjennom en idrettsdiskurs, en aktivitetsdiskurs, livslang bevegelsesglede og overførbarhet. Innholdet gjennom bruk av fotball har et tradisjonelt preg hvor teknikkinnlæring og spill tar store deler av tiden. Fotball omtales også som en aktivitet som stimulerer til mye bevegelse. Dette kan styrke elevene sin helse og gi de en pause fra andre fag. Fotball har også med seg ulike aspekter som kan overføres til andre situasjoner i livet, og kan være en aktivitet eleven deltar i på fritiden.
dc.description.abstractThroughout history, there have been several discourses in the subject of physical education. Sports have been a huge part of the subject, but in LK20 physical education, the role of sports has been reduced. Based on this, it was decided to explore how physical education teachers legitimize the use of football after the introduction of the new curriculum. The assignment includes the physical education teachers´ thoughts, reflections, and experiences regarding this, and thus forms the basis for the research result. The research question in this master assignment was: “How do physical education teachers legitimize the use of football in their own lessons in primary school from 3rd – 7th grade? Three questions were also prepared to shed light on the research question. A qualitative method with semi-structured interviews has been used to obtain data from the participants. The participants in this project consisted of five physical education teachers who work in the primary school from 3rd grade and up. In the method section, we used phenomenological-hermeneutics as a methodological basis, which in this case will be about the physical education teachers’ experienced world of life. The main findings in the assignment were that the participants legitimize the use of football through a sports discourse, an activity discourse, lifelong joy of movement and transferability. The use of football has a traditional feel where technique learning and games takes up a large part of the time. Football is also referred to as an activity that stimulates a lot of movement. This can strengthen pupils' health and give them a break from other subjects. Football also brings with it various aspects that can be transferred to other situations in life and can be an activity eleven participate in in their free time.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFotball i kroppsøving etter et år med LK20
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel