Et innsyn på ansatte i norsk hotellbransje sitt perspektiv av lederstiler
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007316Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven var å finne ut hvilke lederstiler som kunne styrkearbeidsmiljø, trivselen og tilliten til ansatte innenfor hotellbransjen i Norge. Formålet medoppgaven var å gå i dybden på hva som kjennetegnet de forskjellige lederstilene og hva andreansatte i bransjen mente var den beste lederstilen til å lede dem om de hadde hatt valget. Vi harvalgt å diskutere de lederstilene som heter transformasjon og transaksjonsledelse samt la-det-skureledelse. Vi har dog valgt å legge hovedfokuset vårt på transformasjonsledelse ogtransaksjonsledelse og bruker la-det-skure ledelse for å sette alt litt på spissen og se om dettepåvirker intervjuobjektene sine svar.I tillegg til å lese gjennom eksisterende dokumenter og data, har vi gjennomført dybdeintervjuer avansatte som jobber innenfor norsk hotellbransjer. Vi valgte å basere undersøkelsen vår på kvalitativmetode fordi vi ønsket å få en personlig og mer dypt inntrykk av hvordan hver og en ansattopplever det å jobbe under nevnte lederstiler.Oppgavens teori er basert på serviceledelse med undertemaene transformasjons - ogtransaksjonsledelse. Her tar vi for oss alt av teori vi mener er relevant for oppgaven og det som skalhjelpe leseren til å forstå drøftingen av intervjuene våre bedre. The theme for this bachelor's thesis was to find out which leadership styles could strengthenworking environment, well-being and trust in employees within the hotel industry in Norway. The purpose ofthe task was to go in depth on what characterized the different leadership styles and what othersindustry employees believed was the best leadership style to lead them if they had the choice. We havechosen to discuss the leadership styles called transformation and transaction management as well as passive aggressive leadership management. However, we have chosen to place our main focus on transformation management andtransaction management and uses passive aggressive management to put everything a little on edge and see if this influences the interviewees' answers.In addition to reading through existing documents and data, we have conducted in-depth interviews ofemployees working in the Norwegian hotel industry. We chose to base our survey on qualitativemethod because we wanted to get a personal and deeper impression of how each and every employeesexperiences working under the mentioned leadership styles.The theory of the thesis is based on service management with the sub-themes transformation andtransaction management. Here we consider all of the theory we believe is relevant to the thesis and what it should be to help the reader to better understand the discussion of our interviews.