Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRussdal-Hamre, Briten
dc.contributor.authorOliversen, June
dc.date.accessioned2022-07-23T15:51:09Z
dc.date.available2022-07-23T15:51:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017666:21051316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007930
dc.description.abstractI denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie, som har som formål å få et innblikk i bruken av digitale og analoge læreverk. Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan brukes digitale og analoge læreverk i et norskfaglig klasserom på mellomtrinnet? Jeg intervjuet fire elever og en norsklærer. Forskningsspørsmålene omhandler balansen mellom læreverkene, pedagogiske valg, hva elevene foretrekker og mestring fra elevene sin side. Oppdatert læreplan kom i 2020 og digitale ferdigheter skulle inn i alle fag. Nye multimodale læreverk kom, men ikke alle skoler fikk tilgang på analoge læreverk. Analysen viser at læreverk blir benyttet både digitalt og analogt, i dagens klasserom. Ulike studier og forskning på feltet er ikke helt enige, når det gjelder hvilke av mediene som egner seg best for elevene sin forståelse og læring. Forståelsen til elevene vil være individuelt og dermed er det vanskelig å slå fast hva som er best å bruke av digitalt eller analogt. Materialet viste at elevene foretrakk både å arbeide digitalt og analogt. Det som ble vektlagt i analysen var at balansen og variasjon i undervisningen i forbindelse med bruk av digitale-og analoge læreverk var viktig. Den digitale enheten består av ulike ressurser, som kan være gode hjelpemidler i klassen. Gjennom analyserapporten til nasjonal prøve i lesing, kommer det frem at elevene prosentmessig ligger stabilt på nivå 2. Dette funnet viser at leseforståelsen ikke nødvendigvis har gått ned med mer bruk av digital enhet. Det trengs dermed mer forskning på feltet, for å se om denne utviklingen vil vare.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBruk av digitale og analoge læreverk i undervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel