Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Gølin Kaurin
dc.contributor.authorStensland, Kine Jarland
dc.date.accessioned2022-07-23T15:51:12Z
dc.date.available2022-07-23T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017666:21051734
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007931
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven i norsk har vært å se nærmere på læreres og andrespråkselevers opplevelser av hva som er funksjonell respons på elevtekster. Gjennom tidligere teori og forskning er respons løftet frem som et viktig aspekt innen utvikling av skrivekompetanse hos elever. Dette har tradisjonelt sett fått mest oppmerksomhet knyttet til majoritetsspråklige elever, mens respons knyttet til andrespråk finnes det mindre forskning på. I det økende mangfoldet i dagens skole, vil respons på andrespråkstekster være svært relevant, og jeg ønsket å undersøke dette med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva er funksjonell respons på elevtekster skrevet av andrespråksskrivere? For å svare på denne problemstillingen utarbeidet jeg fem underforskningsspørsmål: • Hva er funksjonell respons? • Hva er andrespråksskriving? • Hva ønsker vi å oppnå med respons for andrespråksskrivere? • Hvordan ønsker elevene at responsen fra læreren skal være? • Hva er en funksjonell andrespråksskriver? Problemstillingen er undersøkt gjennom en kvalitativ tilnærming, og jeg har gjennomført intervjuer med to lærere og tre andrespråkselever. Det teoretiske grunnlaget for denne masteroppgaven er knyttet til både internasjonal og nasjonal forskning, med ulike perspektiver knyttet til respons, andrespråk og skriving. Studien viser at respons har betydning for elevenes skrive- og tekstkompetanse, men at opplevelsene av hva som er funksjonell respons varierer. Andrespråkselevene har ulike oppfatninger av hva som er nyttig og funksjonell respons, på lik linje med lærerne. Elevene har ulike preferanser og forutsetninger, og dette vil påvirke responsens funksjonalitet. Læreres utøvelse og kunnskap om respons, kan ha betydning for elevenes utvikling av skrivekompetanse, og dermed er dette et viktig aspekt i all skriveundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Jeg ordner og jeg prøver å huske det til neste tekst, men så glemmer jeg det.» En kvalitativ studie av læreres og andrespråkselevers opplevelser av funksjonell respons på elevtekster.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel