Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSyltern Nerland, May-Britt
dc.contributor.authorEngeland, Line Bang
dc.date.accessioned2022-07-26T15:51:13Z
dc.date.available2022-07-26T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017666:21051436
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008681
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Hvordan arbeider utvalgte elever på 7. trinn med vurderingene de får av læreren sin og medelevene sine i arbeid med fortellinger? I denne oppgavens sammenhengen arbeidet elevene det er forsket på med et tverrfaglig prosjekt der de skulle basere fortellingene sine på faktiske, historiske hendelser. Elevene i dette prosjektet har i hovedsak kommentert på hverandres tekster gjennom medelevrespons, men tekstene er også kommentert av lærer. Vurderingspraksisen læreren i dette prosjektet benytter blir satt i sammenheng med Vurdering for læring som grunnleggende perspektiv og ulike veiledningsteorier. Vurdering for læring bygger på hvordan vurderingen bidrar til videre læring hos elevene. Problemstillingen til dette forskningsprosjektet fokuserer på virkningen av vurdering. Resultatet som kommer frem i undersøkelsene baserer seg på intervju med lærer og gjennomgang av flere elevtekster fra et arbeid med skjønnlitterære tekster i norskundervisningen. Problemstillingen blir undersøkt gjennom et lærerperspektiv, der analyse av et første- og andreutkast av elevtekster vil være med på å støtte eller motbevise lærerens oppfatninger. Sammenligning av elevtekster fra før og etter en revideringsprosess vil belyse hva de faktisk fanger opp og får ut av tilbakemeldingene de mottar. I undersøkelsene til dette prosjektet kom det også frem at elevenes motivasjon til å videreutvikle en tekst etter de føler seg «ferdige» ofte kan vise seg å være lav. Derfor vil dette også bli et poeng gjennom teksten, altså elevenes motivasjon til å arbeide med revidering av egne tekster. Norske myndigheter har flere satsinger for å utvikle læringsfremmende vurderingspraksiser. Noen viktige fokusområder i denne sammenheng kan kobles mot å arbeide for læringsfremmende vurderingskriterier, tilbakemeldinger og at lærerne skal tilrettelegge slik at elevene i sin videre faglige utvikling kan få bruk for vurderingene de får (Utdanningsdirektoratet , 2018). Opplæringsloven pålegger lærere i den norske skole å sikre at arbeidet med vurdering skal fremme læring (Opplæringsloven, 1998). Problemstillingen forskes på gjennom en kvalitativ forskningstilnærming. Prosjektet bygger på et intervju med en lærer på 7. trinn og 3 elevtekster fra klassen til denne læreren. På denne måten vet vi at alle elevene har fått mer eller mindre den samme oppfølging og at læreren har tilsvarende lik struktur på vurderingspraksis mellom de ulike elevene. Elevtekstene i denne sammenhengen er knyttet til et opplegg som bygger på et prosessorientert skriveforløp som et element i tverrfaglig arbeid med samfunnsfag og norsk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElevers arbeid med responsen de får i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel