Elevers problemløsningsstrategier gjennom dialog i et tenkende klasserom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3008849Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en kvalitativ case-studie som har utgangspunkt i et tenkende klasserom, hvor elever arbeider med problemløsning i grupper på tre og tre på vertikale whiteboard-tavler. Studien har sett nærmere på dialogene elevene har for å finne problemløsningsstrategier til å ta i bruk under arbeid med problemløsning i et tenkende klasserom.
Studien har utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
Hvilke problemløsningsstrategier tar elever i bruk i arbeid i et tenkende klasserom og hvordan kommer de frem til de strategiene de bruker?
Studiens empiri bygger på videoobservasjon av vilkårlige elevgrupper og lydopptak av lærer gjennom hele undervisningsøktene. Det er også foretatt intervju av lærer både før og underveis i observasjonsperioden, i tillegg til gruppeintervjuer av elever i etterkant av undervisningsøkt. Det er også tatt bilder av elevenes arbeid på deres vertikale tavler.
Denne studien belyser et sosiokulturelt læringsperspektiv, hvor dialoger står sentralt for å løse problem. Søkelyset ligger på hvilke problemløsningsstrategier elever tar i bruk og hvordan de bruker hverandres vertikale whiteboard-tavler i klasserommet for å løse de ulike problemene.
Studiens analyser viser at elevene bidrar i samtalen med støttende ytringer i problemløsningsarbeidet og bygger på hverandres ideer. Det kan se ut som elevene driver scaffolding under arbeidet i elevgruppene. Elevene tar i bruk ulike problemløsningsstrategier under arbeidet, men særlig spørsmål som problemløsningsstrategi er fremtredende. Elevene viser og at de bruker den tilgjengelige kunnskapen i klasserommet ved å se på hverandres tavler og diskutere sammen med andre grupper for å finne løsninger.