Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein-Erik
dc.contributor.authorErga-Frøyland, Marlen Radika
dc.date.accessioned2022-07-27T15:51:13Z
dc.date.available2022-07-27T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:71224561
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008850
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFrafall i videregående skole er en omfattende problematikk som samfunnet må ta stilling til. Å fullføre videregående opplæring gir ungdommer frihet til å velge sin vei videre i livet med større muligheter for å skape seg gode liv. Det er flere sammensatte årsaker som gjør at ungdommer ikke klarer å fullføre opplæringen sin på ordinær tid. Derfor er det naturlig at det er andre aktører enn skolen som arbeider med denne problematikken. En av aktørene er NAV. NAV har mange ulike virkemidler som kan være med på å skape en overgang til arbeid, eller hjelp til å fullføre videregående opplæring for ungdommer. Dette prosjektet hadde som formål å undersøke om virkemidlene fra NAV bidrar til å hjelpe ungdommer til å oppnå formell kompetanse og overgang til arbeid. Jeg ønsket å se på de bakenforliggende årsakene til frafallet, hvordan det blir håndtert av NAV og hvordan virkemidlene kan hjelpe ungdommene i disse tilfellene. Med utgangspunkt i dette utarbeidet jeg følgende problemstilling: «Hvordan kan økonomiske virkemidler fra NAV sørge for en overgang til arbeidslivet for ungdommer som ikke har oppnådd formell kompetanse?» Prosjektet har et kvalitativt design hvor det er innhentet data ved hjelp av et semistrukturert forskningsintervju med ulike informantgrupper; NAV-veileder, ungdommer og arbeidsgivere. Resultatene viser at det er flere sosiale forhold som må imøtekommes og håndteres for komme frem til riktig virkemiddel til riktig ungdom. Dersom det blir gjort en grundig kartlegging og oppfølging mellom partene er det stor sannsynlighet for at virkemidlene bidrar til en overgang til arbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvordan kan økonomiske virkemidler fra NAV sørge for en overgang til arbeidslivet for ungdommer som ikke har oppnådd formell kompetanse?»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel