Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLundblad, Sonya
dc.contributor.authorDoshlaku, Leonita
dc.date.accessioned2022-08-03T15:51:14Z
dc.date.available2022-08-03T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110340637:48582316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010013
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEventyr er en innflytelsesrik og integrert del av populærkulturen. Vi vokser opp med å lese og høre forskjellige historier og se noen av disse historiene tilpasse seg filmer. Det er hundrevis av forskjellige historier og hundrevis av forskjellige versjoner av den samme historien. Denne oppgaven tar sikte på å sammenligne to versjoner av "Askepott" som er godt etablert i landskapet av "populære eventyr" og som vanligvis betraktes som tradisjonelle versjoner av historien. Den første versjonen kommer fra Charles Perrault, som ga ut sin "Cendrillon" i år 1697. Den andre versjonen av Askepott er "Ever After: A Cinderella Story"-filmen av Andy Tennant. Denne oppgaven vil også argumentere for at eventyr er i stand til å formidle sentrale sannheter om kultur, ideologi og kjønnsroller som var sentrale på den tiden de ble skrevet. Tekstene som er valgt ut til denne oppgaven strekker seg fra 1697 til 1998. Det har vært betydelige endringer i kulturene gjennom de 301 årene mellom de publiserte versjonene. Det vil bli hevdet at de ideologiske og kjønnsmessige strukturene kan finnes i begge tekstene, samtidig som det foreslås at litteratur kan fungere for å fortrenge disse argumentene. Videre skal vi se på hvordan litteraturen presenterer kjønnsbegrepet innenfor en patriarkalsk struktur og diskutere hvordan karakterene i fortellingene er begrenset til sine sosiale og biologiske roller.
dc.description.abstractFairy tales are an influential and integral part of popular culture. We grow up reading and hearing different stories and seeing some of these stories adapt to movies. There are hundreds of different stories and hundreds of different versions of the same story even. This thesis aims to compare two versions of “Cinderella” that are well established in the landscape of “popular fairytales” and are typically regarded as traditional versions of the tale. The first version comes from Charles Perrault, who published his “Cendrillon” in the year 1697. The second version of Cinderella is “Ever After: A Cinderella Story” film by Andy Tennant. This thesis will also argue that fairy tales are capable of conveying central truths about culture, ideology, and gender roles that were central at the time they were written. The texts that have been selected for this thesis extend from 1697 to 1998. There have been significant changes within the cultures throughout the 300 years between the published versions. It will be argued that the ideological and gender structures can be found in both texts, while also proposing that literature might function to displace these arguments. Furthermore, we will look at how literature presents the concept of gender within a patriarchal structure and discuss how the characters within the stories are limited to their social and biological roles.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleTidlig moderne vs. moderne: En feministisk tilnærming til hvordan Askepott har utviklet seg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel