Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesheim-Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorStene, Lina
dc.date.accessioned2022-08-30T15:51:10Z
dc.date.available2022-08-30T15:51:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018698:22082652
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014442
dc.description.abstractHensikt og problemstilling: Hensikten til studiet er å belyse og få en økt forståelse og kunnskap knyttet til hvordan skoleledere og kroppsøvingslærere legitimerer og tilrettelegger for kroppsøvingsfaget som et læringsfag i barneskolen. Problemstillingen er: «En kvalitativ studie av skoleledere og lærere sin legitimering og tilrettelegging av kroppsøvingsfaget som et læringsfag i barneskolen». Tilhørende delproblemstillinger er: «Hvordan legitimerer skoleledelsen og lærere kroppsøvingsfaget? Hvordan arbeider de med kroppsøvingsfaget som et læringsfag?», «Hvordan blir det faglige arbeidet tilrettelagt for etablering og utvikling av profesjonsfellesskap i kroppsøvingsfaget?» og «Hvilke endringer har skoleledelsen og lærerne gjennomført i kroppsøvingsfaget gjennom bearbeidelsen av fagfornyelsen i skolen?». Utvalg: Utvalget for dette studiet var fem informanter som jobbet på barneskoler på Vestlandet. Tre skoleledere og to kroppsøvingslærere. Metode: I denne studien ble det valgt et kvalitativt forskningsdesign. Datamaterialet i dette studiet ble innhentet gjennom kvalitativt forskningsintervju med en semi-strukturell struktur. Hovedfunn: Funnene i denne studier vitner om kroppsøvingsfaget ikke er et av satsningsfagene ute i skolene. Funnene peker på at den nye læreplanen ikke i stor grad er integrert og gjeldende for hvordan kroppsøvingslærere planlegger og gjennomfører undervisningen i faget. Det viser seg at samarbeidet i faget skjer på eget initiativ fra lærerne og det er tilsynelatende ikke etablert profesjonsfellesskap i faget. Konklusjon: Skoleledere og kroppsøvingslærere mener at kroppsøvingsfaget er et viktig fag i skolen, likevel finnes det et sprik mellom hvordan skoleledere og kroppsøvingslærere legitimerer for faget og hvordan de ser på samarbeid, skoleledelsen sin involvering og hvilken prioritering faget skal ha i skolen. Funnene kan vitne om at faget tilsynelatende ikke sees på som et læringsfag i skolen, hvor faget i liten grad planlegges og gjennomføres forankret i det som står i læreplanen for faget. Funnene vitner om at det er utfordringer knyttet til hvilken rolle faget skal ha i skolen og på hvilken måte skolen kan tilnærme seg dette. Nøkkelord: kroppsøvingsøving, legitimering, læringsfag, skoleledelse, kroppsøvingslærere, profesjonsfellesskap, kompetanse, satsningsfag, LK20
dc.description.abstractPurpose: The aim of the study is to address and gain increased understanding and knowledge related to how school leaders and physical education teachers legitimize and organizes physical education (PE) that is approaching the learning aspect of the subject in primary school. The research question to be addressed for this study is: "A qualitative study of school leaders and PE-teachers' legitimation and facilitation of the physical education subject as a learning subject in primary school." Associated sub-research questions are: «How do school management and PE-teachers legitimize the physical education subject? How do they work with the physical education subject as a learning subject? », «How is the professional work arranged for the establishment and development of teacher professional development in the physical education subject? » and "What changes has the school management and teachers implemented in the physical education subject through the processing of the subject renewal of the curriculum in their school?" Selection: the selection for this study was five informants who were employee at a primary school in the western part of Norway. Three school leaders and two physical education teachers. Method: The method used in this study was a qualitative research design. The data material was collected through qualitative research interview with a semi-structural approach. Findings: The findings from this study show that PE is not one of the priorities subjects at these schools. The findings indicate that the new curriculum is not integrated and used in most of the planning and approach in the PE. The findings shows that the teacher professional development is not established in PE at these schools and the PE-teacher collaboration in PE is primarily based on their own initiative. Conclusion: There is established a common agreement between the school leaders and the PE-teachers that PE is important, yet there is a gap between how they legitimize and how they relate to PE-teachers collaborating, school managements involvement and what priority the subject should have in school. The findings testify that PE is not seen as a subject that focus on the learning aspect, where the PE planning and approach is in a smaller extent based on the curriculum aims. The findings of this study can conclude that there are challenges related to how the schools could approach and integrate PE as one of the subjects that the school priorities. Keyword: PE, legitimize, learning aspect, school leaders, PE-teachers, teacher professional development, competence, prioritized school subjects, curriculum LK20
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKroppsøvingsfaget som et læringsfag: En kvalitativ studie av skoleledere og lærere sin legitimering og tilrettelegging av kroppsøvingsfaget som et læringsfag i barneskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel