Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOsmundsen, Dag
dc.contributor.authorLarsen, Trygve Broe Bodin
dc.contributor.authorWergeland, Sofie Mathea
dc.date.accessioned2022-08-30T15:51:16Z
dc.date.available2022-08-30T15:51:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:110030690:47935709
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014444
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven skal vi ta for oss problemstillingen om hvordan de ulike kommunikasjonskanalene brukes i rekrutteringsprosessen. Målgruppen vi fokuserer på, er ledere og rekrutteringspersonell. Vi har i denne sammenhengen utarbeidet en målrettet spørreundersøkelse hvor et utvalg av 200 ulike ledere i forskjellige posisjoner og rekrutteringspersonell har besvart undersøkelsen og hjulpet oss med å belyse vår problemstilling. Umiddelbart viste besvarelsene noen interessante perspektiver. Det er en sannsynlig klar trend at kommunikasjonskanaler brukes på tvers av ulike digitale plattformer, og det er tydelig at sosiale medier blir brukt i rekrutteringsprosessen slik vi kjenner den i dag. Vi ser blant annet at når organisasjoner og ledere lyser ut stillinger, vil man nå ut til flest mulige kandidater og foreta søk på dem via ulike sosiale medier. Besvarelsene viser en tydelig tendens til at arbeidsgivere i svært liten grad har latt seg påvirke av Koronapandemien når det gjelder bruken av kommunikasjonskanaler. En kvantitativ spørreundersøkelse og to artikler, som ligger under teoridelen, legges til grunn. I litteraturdelen ser vi nærmere på teorien om Maslows behovspyramide, employer branding, rekruttering og kommunikasjonsmetoder. Vår analyse ble utført ved hjelp av verktøyet SPSS Statistics hvor vi kom frem til våre funn. Funnene som ble avdekket i denne bachelorutredningen, viser tydelige tendenser til at ledere og rekrutteringspersonell på tvers av ulike virksomheter benytter seg i stor grad av ulike kommunikasjonskanaler, av både intern og ekstern karakter, for å nå ut til flest mulige arbeidssøkere i jakten på de mest egnede og riktige kandidatene. Det finnes sammenhenger mellom flere av respondentenes svar, ettersom vi har tatt en korrelasjonsanalyse gjennom dem.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, we will address the issue of how the various communication channels are used in the recruitment process. The target group we focus on is managers and recruitment personnel. In this context, we have prepared a targeted survey where a sample of 200 different managers and recruitment personnel have answered the survey and helped us to shed light on our problem. Immediately, the answers showed some interesting perspectives. There is a likely clear trend that communication channels are used across different digital platforms. Social media is used in the recruitment process as we know it today. We see that when organizations and leaders advertise positions, they will reach as many candidates as possible and search for them via various social media. The responses show a clear tendency for employers to be very unaffected by the Covid-19 pandemic when it comes to the use of communication channels. A quantitative survey and two articles, which are below the theory part, are used as a basis. In the literature section, we take a closer look at the theory of Maslow's needs pyramid, employer branding, recruitment, and communication methods. Our analysis was performed using the tool SPSS Statistics where we arrived at our findings. The findings uncovered in this bachelor study show clear tendencies for managers and recruitment personnel across different companies to make extensive use of different communication channels, of both internal and external nature, to reach as many jobseekers as possible in search of the most suitable and correct candidates. There are connections between several of the respondents' answers, as we have taken a correlation analysis through them.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Riktig person til riktig posisjon" - Hvordan brukes kommunikasjonskanaler i rekrutteringsprosessen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel