Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPlischewski, Henning
dc.contributor.authorSkjæveland, Kristin
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:12Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017340:21048249
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014772
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGod psykisk helse er viktig for unges velvære. Likevel rapporterer flere unge om økte psykiske helseplager. Temaet for denne oppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Studien legger vekt på sammenhenger mellom psykisk helse, skolepress og sosiale medier. Teorien og begrepsavklaringene er valgt ut for å belyse oppgavens hovedtemaer: psykisk helse, stress, skolepress, sosiale medier, motivasjon og forventninger. Målet med studien er at det skal bli økt bevissthet om kilder til psykisk uhelse. Sosiale medier og skolepress er to faktorer som drar elevene i ulike retninger, og har en sammenheng med deres psykiske helse. Det er en kvantitativ tilnærming til oppgaven, og det er en korrelasjonsstudie. Utvalget bestod av 94 elever på 9.trinn som svarte på et strukturert spørreskjema om psykisk helse, stress, skolepress, opplevelsen og bruken av sosiale medier, støtte, forventninger og mestring. Disse utgjør de syv skalaene som ble brukt i en korrelasjonsanalyse for å undersøke om det var en sammenheng mellom de gitte skalaene. Det ble videre undersøkt om jenter har mer psykiske helseplager enn gutter. Hovedfunn i studien viste en sammenheng mellom psykisk helse, skolepress og opplevelsen og bruken av sosiale medier. Sammenhengen var noe sterkere mellom psykisk helse og opplevelsen av sosiale medier, enn psykisk helse assosiert med skolepress. Videre viste funn at jenter generelt har mer psykiske plager enn hva gutter har.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePsykisk helse hos unge i sammenheng med skolepress og sosiale medier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel