Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaraldsnes, Dziuginta.
dc.contributor.authorPettersen, Sofie.
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:13Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:70164451
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014773
dc.description.abstractI denne studien har formålet vært å svare på problemstillingen: På hvilken måte arbeider sosiallærere med å fremme god psykisk helse blant elever på ungdomsskolen? Forskningsspørsmålene i oppgaven var: 1.Hvilke psykiske helseutfordringer blant elever jobber sosiallærere med? 2. Hvordan ivaretas kravet om livsmestring i skolen i praksis? 3. Hvilke utfordringer møter sosiallærere i arbeidet med å fremme god psykisk helse blant elever på ungdomsskolen? Denne studien ble gjennomført ved bruk av kvalitativ metode, der fire sosiallærere fra forskjellige områder ble intervjuet. Under intervjuene kom det frem at informantene hadde ulike opplevelser av arbeidet med å fremme god psykisk helse hos elevene. Alle fire informantene hadde til felles at de var svært engasjerte, opptatte av psykisk helsearbeid og ga mye av seg selv i arbeidet med elevene. Mangel på tid og ressurser opplevdes som utfordrende av alle informantene. Hvor utbredt utfordringene blant ungdom var rundt stress og press knyttet til skolearbeid og kropp, samt utfordringer knyttet til sosiale medier varierte hos sosiallærerne, men det var også en del like opplevelser av ungdoms utfordringer uavhengig av at sosiallærerne bodde ulike steder i Norge, samt også en informant som jobbet i utlandet. Livsmestring som overordnet tema i skolen ble ulikt utført i praksis hos de fire informantene, og sosiallærerne hadde ulike roller i dette arbeidet. Hvorvidt livsmestring bør forbli et overordnet tema, eller bli til et eventuelt eget fag i skolen var det også uenigheter om blant informantene.
dc.description.abstractIn this study the purpose has been to answer the research question: In what way do social teachers work to promote good mental health among students in secondary school? The research questions were: 1. What mental health challenges among students do social teachers work with? 2. How is the requirement for life skills in school met in practice? 3. What challenges do social teachers face in the work of promoting good mental health among students in lower secondary school? This was done using a qualitative method, where four social teachers from different areas were interviewed. During the interviews, it emerged/appeared that the informants had different experiences with promoting good mental health among students. All informants had in common that they were engaged, concerned with mental health work, and gave it all in their work with the students. Lack of time and resources were described as challenging by all informants. How widespread the challenges among the students were around stress and pressure related to schoolwork and body image, together with challenges related to social media varied among the informants, but there were also similar experiences of youth challenges although the social teachers lived in separate places in Norway (and abroad). Life skills as the overriding theme in the school were carried out different in practice by the informants, and the social teachers had different roles in this work. There was also disagreement among the informants whether life skills should remain an overriding topic or become a separate subject in school.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSosiallæreres arbeid med psykisk helse på ungdomsskole.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel