Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorBerge, Line
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:14Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:21048261
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014774
dc.description.abstractProblemløsning i matematikkundervisningen vektlegges i ny læreplan. En måte å arbeide med problemløsning på, er gjennom det som kalles for et tenkende klasserom. Denne masterstudien posisjonerer seg innenfor et slikt klasserom. Det blir studert hvordan læreren i et tenkende klasserom, gjennom dialog, kan legge til rette for elevenes læring. Følgende forskningsspørsmål skal besvares: Hvordan kan læreren i et tenkende klasserom legge til rette for elevenes læring gjennom dialog under arbeid med problemløsningsoppgaver på vertikale tavler? Teorien som ligger til grunn for studien, gjelder problemløsning, tenkende klasserom og dialogisk perspektiv på undervisning. Ved bruk av et analytisk rammeverk som ser på læreres handlinger under dialog med elevene, vil én lærers handlinger studeres for å se på hvordan disse legger til rette for elevenes læring. Denne studien er en kvalitativ case-studie. Det blir analysert fem undervisningsøkter, hvor to av disse studeres nærmere, samt pre- og post-intervju av læreren. Studiens resultater antyder at lærerens handlinger, i et tenkende klasserom, kan legge til rette for elevenes læring ved at læreren gir elevene kognitivt krevende oppgaver, støtter dem under problemløsningsprosessen, og får dem til å begrunne og forklare løsningene sine.
dc.description.abstractProblem solving in mathematics teaching is emphasized in the new curriculum. A way to work with problem solving, is through what is called a thinking classroom. This study is positioned within such a classroom. The study views how the teacher in a thinking classroom can facilitate pupils´ learning through dialogue. The following research questions will be answered: How can the teacher in a thinking classroom facilitate pupils learning through dialogue, during problem solving on vertical whiteboards? The theoretical basis for this study is on problem solving, thinking classrooms and a dialogical perspective on teaching. Using an analytical framework that looks at teachers´ actions during dialogue with pupils, one teacher´s actions will be studied to see how these actions facilitate pupils´ learning. This study is a qualitative case study. Five teaching sessions are analyzed, where two of these are studied in more detail, as well as pre- and post-interviews by the teacher. The results of the study suggest that the teacher´s actions can facilitate pupils' learning in a thinking classroom. This is done by giving students cognitively demanding tasks, supporting them during the problem-solving process, and getting them to justify and explain their solutions.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleTenkende klasserom – bruk av dialog for tilrettelegging av elevers læring under problemløsning på vertikale tavler.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel