Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaymond Bjuland
dc.contributor.authorKlungtvedt, Victoria
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:15Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:9299782
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014775
dc.description.abstractProblemløsning er en undervisningsmetode som det har blitt forsket på igjennom mange år. I den nye læreplanen er problemløsning og utforsking et eget kjerneelement. Jeg ville derfor se på hvilke refleksjoner lærere hadde rundt dette. Målet med studien var å finne ut hvordan lærere bruker problemløsning i undervisningen og deres refleksjoner rundt dette. Studien er en kvalitativ studie hvor jeg brukte en fenomenologisk tilnærming. Empirien er basert på tretten semistrukturerte intervjuer av lærere på barneskolen og ungdomsskolen. Mine funn viser at lærere er positive til problemløsning, samtidig som det er noen utfordringer. I studien ble det lagt vekt på læreres refleksjoner om planlegging, deres rolle i undervisningen samt utfordringer. I planleggingsfasen kommer det frem at mange lærere synes det er utfordrende å finne et problem, samtidig har flesteparten ikke tid til å predikere alle mulige elevsvar. Når det gjelder lærerens rolle i undervisningen fokuserte jeg på hvordan de introduserer et problem, deres rolle under utforskingsfasen og refleksjoner rundt klasseromsdiskusjon. Noen lærere lar elevene lese problemet selv, mens andre har en felles gjennomgang. I utforskingsfasen beskriver lærerne seg som veiledere og observatører. I klasseromsdiskusjoner legger mange vekt på å trygge elever, samt å stille produktive spørsmål. Det er spesielt tre utfordringer som trekkes frem ved å bruke problemløsning: (1) finne et problem, (2) liten tid og (3) fenge alle elever.
dc.description.abstractProblem solving is a teaching method that has been researched for many years. Problem solving is emphasized in the new curriculum. I therefore wanted to look at the teacher’s conceptions regarding this topic. The aim of the study is to find out how teachers use problem solving in teaching. The study is a qualitative study where I used a phenomenological approach. The empirical data is based on thirteen semi-structured interviews of teachers in primary and lower secondary school. My findings show that teachers are positive about problem solving, at the same time as they meet some challenges. In the study, emphasis was placed on teachers' conceptions on planning, their role in teaching and challenges. In the planning phase, it emerges that many teachers find it challenging to find the task, at the same time as most parties do not have time to predict all possible student answers. When it comes to the teacher's role in teaching, I focused on several things. One of them was how they introduce a problem, it emerged that some teachers let the students read the task themselves, while a teacher has a thorough review. In the exploration phase, teachers describe themselves as supervisors and observers. I also chose to look at what the teachers emphasized in a classroom discussion. Many teachers repeatidly expressed the importance of making the students feel safe, well as asking productive questions. There are three challenges that are highlighted: (1) finding a problem, (2) little time and (3) engaging all students.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres refleksjoner rundt å bruke problemløsning i undervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel