Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjære, Åsmund Lillevik
dc.contributor.authorNord-Varhaug, Preben Leander
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:18Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:9721579
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014777
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan digitale verktøy ble brukt av lærerne i matematikkundervisningen, hvilken kompetanse lærerne hadde i digitale verktøy og hvordan elevene brukte digitale verktøy. Forskningsspørsmål: 1. Hvilke typer teknologisk-pedagogisk innholdskunnskap tar lærerne i bruk i matematikkundervisningen ved bruk av de digitale verktøya Kikora og Campus Inkrement? 2. Hva karakteriserer elevenes bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen? For å studere dette har jeg brukt teori om lærernes teknologisk-pedagogiske innholdskunnskap (TPACK). Jeg har også brukt teori fra Liljedahl (2021) om fem ulike kategorier for matematiske atferd til elever i klasserommet i matematikkundervisning som er: later seg, haler ut tiden, later som, etterligner læreren og prøver på egenhånd. Jeg gjennomførte kvalitative semi-strukturerte intervju med en lærer på 9. trinn og en lærer på 6. trinn. Det ble også gjennomført kvalitative semi-strukturerte intervju med en gruppe elever fra hver klasse. Jeg observerte i tillegg en matematikkøkt i begge klassene. Funnene mine indikerer at Kikora og Campus Inkrement hindret meg i å undersøke lærernes teknologisk-pedagogiske kunnskap i matematikkundervisningen. Kikora og Campus Inkrement tilbudte flere oppgaver som ikke var problemløsningsoppgaver. Det var ingen oppgaver som fulgte kjerneelementet om problemløsning og utforskning i LK-20. Lærerne fikk heller ikke vurdert elevene slik som de ønsket, på grunn av de ikke fikk sett framgangsmåten til elevene under arbeidet. Matematikkoppgavene var rutineoppgaver som elevene brukte en kjent strategi for å løse. Dette førte til at flere av elevene etterlignet læreren i stor grad. Fokuset til elevene var å klare flest mulig oppgaver og få belønning. Flere av elevene hadde også mye utenomfaglig aktivitet på Chromebooken.
dc.description.abstractAbstract The purpose of this master thesis was to examine how digital tools were used by the teachers in math lessons, what skills the teachers had with digital tools, and how the students used digital tools. Research questions: 1. What types of technological-pedagogical content knowledge does the teachers apply during math lessons when using the digital tools Kikora and Campus Inkrement? 2. What characterizes the students use of digital tools during math lessons? I have chosen theory about teachers Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) to study this. I have also used theory from Liljedahl (2021) about the five different categories for mathematical behaviour in the classroom during math lessons which are: slacking, stalling, faking, mimicking and trying on their own. I conducted qualitative semi-structured interviews with a 9th grade teacher and a 6th grade teacher. There were also conducted qualitative semi-structured interviews with a group of students from each class. Additionally, I observed a math lesson in both classes. My findings indicate that Kikora and Campus Inkrement prevented me from examining the teachers technological-pedagogical knowledge in the math lessons. None of the tasks Kikora and Campus Inkrement offered were problem solving tasks. Nor did the tasks follow the core element about problem solving and exploration in LK-20. The teachers were not able to assess the students the way they wanted, because they were not able to see their approach to the tasks. The math tasks were routine tasks where the pupils used a familiar strategy to solve the problem. This led to several of the pupils mimicking their teachers to a large extent. The pupils' focus were to solve as many tasks as possible and receive a reward. Several of the pupils also had a lot of non-learning activity on their Chromebook.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLæreres og elevers bruk av Kikora og Campus Inkrement – «De vil bare bli ferdige og komme i mål»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel