Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorFinnvik, Marita Byrkjedal
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:19Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:21048269
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014778
dc.description.abstractLytting fremheves i litteraturen som en kritisk og viktig faktor i matematikkundervisningen. Ferdigheten har potensial til å være en viktig informasjonskilde og skaper muligheter, både for lærere og elever. Samtidig fremhever forskningslitteraturen at emnet er understudert. Denne masteroppgaven vil forsøke å identifisere hvilken rolle lytting har i matematiske helklassediskusjoner, både som en selvstendig faktor og i kombinasjon med handlingene som finner sted. Basert på observerte helklassediskusjoner i to matematikklasser på tiende trinn, ligger følgende problemstilling til grunn for forskningsprosjektet: Hvordan påvirker lytting de matematiske helklassediskusjonene i matematikkundervisningen? Problemstillingen kan videre brytes ned til to forskningsspørsmål: 1) Hvordan lytter en matematikklærer og elevene til hverandre i matematiske helklassediskusjoner? 2) Hvordan påvirker dette handlingsmønstrene som dannes i diskursen i matematikkundervisningen? Motivasjonen bak masterprosjektet ligger i et ønske om å supplere forskningsfeltet, samt å inspirere og bevisstgjøre lærere på et viktig aspekt ved matematikkundervisning. Studien baseres på en kvalitativ analyse av åtte undervisningsøkter fordelt på to klasser på tiende trinn. Begge klassene ble undervist av samme matematikklærer. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av video- og lydopptak, som senere ble transkribert og analysert ved hjelp av en teoridrevet og en konvensjonell innholdsanalyse. Gjennom analysene avdekkes noen tydelige tendenser, både tilknyttet lyttingen og handlingsmønstrene som finner sted. For det første lytter elevene hermeneutisk tre ganger så hyppig som læreren. For det andre lytter læreren dobbelt så ofte fortolkende som elevene. For det tredje deltakerne lytter evaluerende like mye. Funnene indikerer dermed at deltakernes lytting at produktiv kunnskapsutvikling og hermeneutisk lytting blant elevene ikke er direkte avhengig av lærerens hermeneutiske lytting. Dette antyder også at andre faktorer også er med å påvirke deltakernes lytting. I forbindelse med det andre forskningsspørsmålet indikerer funnene at lytting og handlinger, både fra elevenes og lærerens side, er to interaktive faktorer som både kan forsterke hverandre og være en konsekvens av hverandre.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLyttingens rolle i matematiske helklassediskusjoner: En analyse av hvordan lytting påvirker mønstrene i den matematiske diskursen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel