Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold Reidar
dc.contributor.authorNilssen Herlof
dc.date.accessioned2022-09-01T15:51:08Z
dc.date.available2022-09-01T15:51:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017455:21048294
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015200
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVidereutdanning av lærere i matematikk har vært et satsingsområde over mange år. Nytteverdien av denne videreutdanningen henger nøye sammen med om lærerne opplever den relevant for egen praksis. Denne masteroppgaven handler om lærernes opplevelse av nytteverdien av videreutdanning i matematikk i «kompetanse for kvalitet». Studien er kvalitativ, og datamaterialet er fra en spørreundersøkelse og to intervju med lærere som har gjennomført videreutdanning i matematikk. I tillegg til spørreundersøkelsen og intervjuene har jeg samtalet med en lærerspesialist. Hun tilfører min forskning en stemme fra sidelinjen som har stor kunnskap om skolenes behov for kompetanse i matematikk. I tillegg viser hun til en type videreutdanning som hun opplever å ha nytteverdi for matematikklærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan opplever matematikklærerne nytteverdi av videreutdanning i matematikk? For å nærme meg et svar på problemstillingen min har jeg i analysen fokusert på tre områder som jeg anser som relevante i forhold til opplevd nytteverdi av videreutdanningen. De tre områdene er motivasjon, innhold og organisering av studiet, og relevans for egen praksis etter gjennomført videreutdanning. I undersøkelsen gir lærerne uttrykk for at de i varierende grad klarer å tilegne seg ny kunnskap gjennom videreutdanningen slik den er i dag. Flere av lærerne gir også uttrykk for at de ikke opplever at de blir gitt et redskap, virkemidler eller en verktøykasse slik at ny undervisningskompetanse kan bli tatt i bruk i hverdagen. Funnene i denne masteroppgaven indikerer at man bør se på muligheten til å tilby en praksisnær videreutdanning som kan tilføre det lærerne ønsker seg, en større verktøykasse og flere virkemidler til bruk i egen klasse.
dc.description.abstractFurther education of teachers in mathematics has been a focus area over many years. The utility of this further education is tightly intertwined with the teacher's experience of relevance. Does it affect how they practice being a teacher? This master thesis is about the teacher’s experienced utility of the further education in mathematics «kompetanse for kvalitet». The study is qualitative, and the data is gathered from a single survey as well as 2 interviews with teachers that have completed the further education in mathematics. There is also reference to a dialogue with a teacher specialist. The teacher specialist adds a view from an alternative approach, with great knowledge regarding the needs for competence within mathematics in the school system. In addition, she parallels «kompetanse for kvalitet» to an alternative approach to further education. The research question for this thesis is: How do the teachers in mathematics experience utility from further education in mathematics? In an attempt to answer this research question, I have focused on three areas I deem relevant in terms of experienced utility of further education. These three areas are motivation, the content and how the further education is organized, and the relevance for practicing being a teacher after the further education is completed. In the survey the teachers give a relatively varied impression of how they are able to gain knowledge and competence under the current format of further education. Many of the teachers also indicate that although they may learn something, they are not given the tools and methods needed to apply the new or supplementary competencies in their daily work life. Findings in this thesis indicate that one should evaluate the possibility to offer a more practical further education. Specifically, listen to practitioning teachers wishes, more of a practical toolbox and more specific methods to utilize in the classroom.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærernes opplevelse av nytte verdien i videreutdanning i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel