Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorDanielsen, Synne Gaard
dc.date.accessioned2022-09-02T15:51:15Z
dc.date.available2022-09-02T15:51:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018122:22082696
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015474
dc.description.abstractI utdanningssystemet er undervisning den ene prosessen som er designet for å spesifikt legge til rette for elevers læring og utvikling. Flere forskere viser til matematiske helklassesamtaler som en avgjørende faktor for elevenes læringsmuligheter, da elevenes forståelse kan styrkes og utvides gjennom bruken av det matematiske språket for å begrunne og resonnere sine tanker og ideer. Det stilles dermed krav til læreren om å tilrettelegge for og lede helklassesamtaler som aktivt engasjerer elevene. For å synliggjøre hvordan læreren inviterer elevene til å delta i matematiske helklassesamtaler, er studiens forskningsspørsmål som følger: Hvilke spørsmål stiller læreren for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler, og hvordan følger læreren opp elevenes respons på spørsmålene? Studien baseres på analyser av helklassesamtaler fra seks undervisningsøkter i en sjette klasse. Hvilke spørsmål læreren stiller og hvordan elevresponser følges opp identifiseres gjennom analyse av lærerens utsagn i de matematiske helklassesamtalene. Resultatene synliggjør hvordan lærerens spørsmål og handlinger skaper ulike vilkår for elevenes deltagelse i matematiske helklassesamtaler, og at mønstrene som oppstår i samtalene har betydelig effekt på elevenes læringsmuligheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title"Hva gjør vi nå da?": En lærers bruk og oppfølging av spørsmål for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel