Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddny Judith Solheim
dc.contributor.authorMalin Debes
dc.date.accessioned2022-09-02T15:51:17Z
dc.date.available2022-09-02T15:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:7986165
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015476
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å få kunnskap, forståelse og innsikt i hvilken måte å registrere elevenes framgang på som er best egnet for å fremme elevens engasjement og leseflyt. Det er ønskelig at oppgaven skal være med på å hjelpe skolene til å kunne utføre effektive tiltak for elever som strever med lese- og skrivevansker på mellomtrinnet. Som et ledd i dette gjennomføres det en utprøving hvor det ses på hvordan ulike tilbakemeldingsformat i repetert lesing påvirker elevenes lesing og engasjement. Den overordna problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke tilbakemeldingsformat er mest hensiktsmessige i arbeid med repetert lesing for å fremme lesing og engasjement hos femteklassinger?» Dette spørsmålet blir konkretisert i to forskningsspørsmål som omhandler hvordan de ulike tilbakemeldingsformatene påvirkere elevenes motivasjon og engasjement, og hvordan de påvirker elevenes lesing. Oppgavens teoretiske innhold er basert på generell teori om hva lesing er med utgangspunkt i leseformelen «The Simple View Of Reading» og «The Active View of Reading». Hovedfokuset i det teoretiske innholdet rettes imidlertid mot leseflyt, og repetert lesing som avhjelpende tiltak. I tillegg ses det på motivasjonsteori med fokus på forventningsteori, attribusjonsteori og engasjement. Oppgaven er basert på en kvalitativ metode. For å få innsikt i elevenes refleksjoner omkring hvilket tilbakemeldingsformat som er best egnet til å fremme lesing, ble kvalitative forskningsintervjuet valgt som hovedmetode, og observasjon ble brukt til å understøtte og supplere funn i intervjuene. Intervjuene var viktige for å få innsikt i elevenes opplevelser, mens observasjonene var sentrale for å vurdere elevenes lesing. I analysen presenteres intervjuene etter hvert tilbakemeldingsformat 1-4, og hvert format vil bli presentert for seg. Observasjonene er også kategorisert etter hvert tilbakemeldingsformat og vil bli presentert på samme vis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke tilbakemeldingsformat er mest hensiktsmessige i arbeid med repetert lesing for å fremme lesing og engasjement hos femteklassinger.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel