Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJølbo, Ingri Dommersnes
dc.contributor.authorAamodt, Karen
dc.date.accessioned2022-09-02T15:51:17Z
dc.date.available2022-09-02T15:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018237:22019661
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015477
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om bruken av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskolen. Formålet med studien er å få innsikt i erfaringer, refleksjoner og opplevelser et utvalg lærere har rundt den digitaliseringen som foregår i skriveopplæringen på mellomtrinnet. Samtidig vil oppgaven gi informasjon om lærerne sine tanker når det kommer til forskjellene mellom å skrive for hånd og på tastatur. Oppgaven er empirisk basert, og datainnsamlingen har foregått på to ulike barneskoler på syvende trinn. Metodene som er brukt for å innhente data er intervju av lærere, klasseromsobservasjon og feltnotat. Det har gitt meg mulighet til å både få se undervisningspraksisen selv, men også få innsikt i lærernes perspektiver. På bakgrunn av observasjonene ble hovedtemaene til intervjuguiden dannet. Funn fra datainnsamlingen presenteres i form av kategorier. Disse kategoriene har blitt utformet med den hensikten at de skal belyse de mest fremtredende tematikkene som viste seg gjennom datainnsamlingen. Hovedfunnene i datamaterialet blir diskutert i lys av annen forskning, samt koblet til skriveopplæringen i et historisk perspektiv. Hovedfunnene i oppgaven viser at mine informanter opplever at det både er fordeler og utfordringer ved å bruke digitale ressurser i skriveopplæringen. Fordelene med å skrive på tastatur er at det gir gode muligheter for tilpasset opplæring, økt motivasjon blant elevene og det er enklere å arbeide med tekst. Utforingene med å skrive på tastatur kan derimot være at elevene er mindre bevisste på grammatikk og rettskriving. I tillegg er det en del fordeler med å skrive for hånd som man mister når man skriver på tastatur, blant annet koblingen mellom hjerne og hånd. Datamaterialet viser er at der er varierende praksis og erfaring mellom de ulike informantene mine på det digitale feltet. I tillegg er det varierende tanker om hvilke forventninger det er til læreren når det kommer til bruk av digitale ressursene. Jeg har derfor undersøkt hva tidligere forskning sier om suksesskriterier for å implementere en digital praksis i lese- og skriveopplæringen, samt kommet med forslag til hvordan dette kan gjøres.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMuligheter og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel