Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.advisorHaugen, Tommy.
dc.contributor.authorSindre Stangborli
dc.date.accessioned2022-09-02T15:51:20Z
dc.date.available2022-09-02T15:51:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111219913:21051382
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015480
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget. Jakobsen (2011) presenterte i sin kartleggingsstudie, at kroppsøvingslærere er den gruppen lærere der det er flest som vurderer å slutte i jobben sin. Som kroppsøvingslærer står man ovenfor flere forventninger som kan være krevende å forene (Kunnskapsdepartementet, 2009) Elevene møter skolen gjennom læreren, og elevenes læring er lærerens ansvar (Kunnskapsdepartementet, 2009). For at kroppsøvingslæreren skal kunne innfri slike forventninger, er det viktig at de er motivert, slik at de kan trives i jobben sin. Studiens formål var å undersøke hvilke faktorer som er med på å forme kroppsøvingslærerens motivasjon til å undervise i faget. For å undersøke problemstillingen ble det gjennomført kvalitative intervju etterfulgt av en tematisk analyse. Den tematiske analysen ble grunnlaget for presentasjonen av studiens resultater ved relevante funn knyttet til problemstillingen. Studiens teoretiske grunnlag er basert på selvbestemmelsesteorien (Deci og Ryan, 2012) og Alfred Bandura sin sosial-kognitive teori, samt noe tidligere forsking. Resultatene i studien viste at det er flere faktorer som er med på å forme kroppsøvingslærerens motivasjon til å undervise i faget. Kroppsøvingslærerens motivasjon avhenger av elevenes motivasjon, relasjonen deres til elevene, i hvilken grad undervisningen blir mottatt av elevene og samarbeidet de har med andre lærere på skolen.
dc.description.abstractThis master's thesis is about the physical education teacher's motivation to teach the subject. Jakobsen (2011) presented in his study, that physical education teachers are the group of teachers where most people consider quitting their job. As a physical education teacher, you are faced with several expectations that can be demanding to reconcile (Kunnskapsdepartementet, 2009). Students meet the school through the teacher, and students' learning is the teacher's responsibility (Kunnskapsdepartementet, 2009). In order for the physical education teacher to be able to meet such expectations, it is important that they are motivated, so that they can thrive in their job. The purpose of the study was to investigate which factors contribute to shaping the physical education teacher's motivation to teach the subject. To investigate the problem, qualitative interviews were conducted, followed by a thematic analysis. The thematic analysis became the basis for the presentation of the study results in relevant findings related to the problem. The theoretical basis of the study is based on the theory of self-determination (Deci and Ryan, 2012) and Alfred Bandura's social-cognitive theory, as well as some previous research. The results of the study showed that there are several factors that help to shape the physical education teacher's motivation to teach the subject. The physical education teacher's motivation depends on the students' motivation, their relationship to the students, the extent to which the teaching is received by the students and the collaboration they have with other teachers at the school.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Jeg står alene i en gymsal med 30 elever, uten hjelp». Kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel