Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStahl Lerang, Maren.
dc.contributor.authorFornes, Malin
dc.date.accessioned2022-09-06T15:51:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111212635:22082718
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016064
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne studien var å få innsikt i kontaktlæreres oppfatninger og erfaringer med emosjonell støtte og relasjoner, og hva som preget deres praksis. Bakgrunnen for studien var at tidligere forskning tilsier at emosjonell støtte og en god lærer-elev-relasjon kan ha mye å si for elevenes trivsel, utvikling og læring, og være spesielt viktig for de elevene som viser eksternalisert atferd. Det ble utarbeidet følgende problemstilling: Hvordan arbeider kontaktlærere med emosjonell støtte i møte med elever som viser eksternalisert atferd på 1.-7.trinn? For å svare på problemstillingen ble det benyttet kvalitativ metode, gjennom semi-strukturerte intervjuer med fem kontaktlærere. Datamaterialet ble bearbeidet gjennom en tematisk analyse. Resultatene viste at lærerne hadde en felles forståelse av hvordan eksternalisert atferd kan defineres, men ikke hvordan de oppfattet bakgrunnen for atferden. De fleste lærerne betraktet eksternalisert atferd som et resultat av konteksten, fokuserte på å møte eleven med en dialog. Disse lærerne fremhevet å arbeide for elevens behov, og at dette kunne knyttes til å ha en god relasjon. Alle lærerne fremhevet å arbeide for elevens trygghet og trivsel, som en del av den emosjonelle støtten. Det kom også frem at alle lærerne arbeidet med relasjonen gjennom interaksjoner i det daglige. Videre var et funn som skilte seg ut fra tidligere forskning at lærerne ikke betraktet relasjonen til de elevene som viser eksternalisert atferd for å være negativ.
dc.description.abstractThe aim of this study was to gain insight into teachers' perceptions and experiences of emotional support and relationships, and what characterized their practice. The background for the study was that previous research indicates that emotional support and a good student-teacher-relationship can have a lot to say for the well-being, learning and development of students, and be especially important for those students who exhibit externalized behavior. The following research question was developed: How do teachers work with emotional support in encounters with students who show externalized behavior in grades 1-7? Qualitative method through semi-structured interviews with five teachers, was used to answer the research question. The data material was processed through a thematic analysis. The results showed that the teachers had a common understanding of how externalized behavior can be defined, but not how they perceived the background for the behavior. Most teachers viewed externalized behavior as a result of the context, and they focused on having a dialogue with the student. These teachers emphasized working for the student's needs, and that this could be linked to having a good relationship. All teachers emphasized working for the safety and well-being of the student, as part of the emotional support. It was also revealed that all teachers worked with the student-teacher-relationship through daily interactions. Furthermore, a finding that differed from previous research was that the teachers did not consider the relationship to the students who show externalized behavior to be negative.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Hvis vi bare hadde avfeid dem som pøbler, så har de jo tapt da». En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med emosjonell støtte i møte med elever som viser eksternalisert atferd på 1.-7.trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel