Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjåtveit, Atle
dc.contributor.authorTvedt, Helene
dc.date.accessioned2022-09-06T15:51:11Z
dc.date.available2022-09-06T15:51:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018698:22019642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016065
dc.description.abstractStudien omhandler elever med funksjonsnedsettelse og deres erfaringer i kroppsøvingsfaget. Hensikten med denne studien var å presentere elevperspektivet på et område som kan virke utfordrende for mange kroppsøvingslærere, nærmere bestemt det å skape et inkluderende kroppsøvingsfag for hele elevmangfoldet. Problemstillingen som ble undersøkt var følgende: «Hvordan beskriver elever på mellomtrinnet med funksjonsnedsettelser at egne grunnleggende psykologiske behov blir ivaretatt i kroppsøvingsfaget, og hvordan mener de at kroppsøvingslæreren og medelevene kan være med å påvirke dette?» I det vitenskapsteoretiske landskapet er denne studien plassert under den fenomenologiske retningen, der hensikten er å fortolke og forstå den enkeltes erfaringer i en gitt kontekst. Det teoretiske grunnlaget ble basert på selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan, der de grunnleggende psykologiske behovene ble operasjonalisert. Videre ble begrepene inkludering og tilpasset opplæring konkretisert i lys av læreplanen, opplæringsloven og ulike inkluderende og segregerende praksiser i kroppsøvingsfaget. Metoden var kvalitativt forskningsintervju og datainnsamlingen foregikk gjennom semistrukturerte fenomenologiske intervju med til sammen tre elever med funksjonsnedsettelser på mellomtrinnet. Tematisk analyse ble anvendt for å analysere dataene. Analysen førte frem til fire overordnede temaer. Disse var: "Jeg er ikke alltid med", «Fordi da ... spiller alle på et lag», «... at du liksom får være med å bestemme» og «... det er noe som krever øving og sånt». Resultatene viste at fokus på bevegelsesglede, å være en del av et felleskap, kjenne på mestring, medbestemmelse og variasjon var viktige faktorer for at elevene skulle kjenne seg inkludert. Studien konkluderer med at elevene med funksjonsnedsettelser beskriver at deres grunnleggende psykologiske behov blir ivaretatt i varierende grad i kroppsøvingsfaget, men at dette hovedsakelig avhenger av kroppsøvingslærerens og medelevenes tilrettelegging og inkludering. Det å fremme et inkluderende kroppsøvingsfag, med et bredt blikk på tilpasset opplæring virker å kunne styrke hele elevmangfoldets utvikling og læring uavhengig av forutsetningene enkeltelevene måtte ha.
dc.description.abstractThis study concerns students with disabilities and their experiences in physical education. The purpose of this study was to present the student perspective in an area that can be challenging for many physical education teachers, specifically to create an inclusive physical education subject for the entire student diversity. The issue studied was the following: "How do students at the intermediate level with disabilities describe that their own basic psychological needs are taken care of in physical education, and how do they think the physical education teacher and fellow students can influence this?" In the scientific landscape, this study is placed under the phenomenological direction, where the purpose is to interpret and understand the individual experiences in a given context. The theoretical basis is based on the self-determination theory by Deci and Ryan, where the basic psychological needs were operationalized. Furthermore, the concepts of inclusion and adapted education were concretized in the light of the curriculum, the Education Act and various inclusive and segregating practices in physical education. The method was a qualitative research interview, and the data collection took place through a semi-structured phenomenological interview with a total of three students with disabilities at the intermediate level. Thematic analysis was used to analyze the data. The analysis led to four overarching themes. These were: "I'm not always involved", "Because then ... everyone is on a team", "... that you somehow get to be part of the decision" and "... it's something that requires practice and stuff." The results showed that the focus on the joy of movement, being part of a community, a feeling of coping, co-determination and variation were important factors for the students to feel included. The study concludes that students with disabilities describe that their basic psychological needs are taken care of to varying degrees in physical education, but that this mainly depends on the physical education teacher's and fellow students' facilitation and inclusion. Promoting inclusive physical education, with a broad view of adapted education, seems to be able to strengthen the entire student diversity's development and learning, regardless of the preconditions the individual students may have.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkludering av elever med funksjonsnedsettelser i kroppsøvingsfaget – en kvalitativ, fenomenologisk studie om enkeltelevers erfaringer med kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel