Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjåtveit, Atle
dc.contributor.authorNaziri, Basir
dc.date.accessioned2022-09-06T15:51:13Z
dc.date.available2022-09-06T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111219913:21052195
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016066
dc.description.abstractForskning på kroppsøvingsfaget viser at faget på flere måter henger fast i tradisjonelle mønstre, både med tanke på innholdett og måten det undervises på i fage. Ifølge Sæle & Hallås (2020) er undervisning i kroppsøvingsfaget fortsatt konsentrert rundt ulike typer idrettsaktiviteter med stort fokus på konkurranser og individuelle prestasjoner (Sæle & Hallås, 2020). Derfor har jeg i denne studien valgt å skrive om samarbeidslæring som en ny forskningsbasert metode for å imøtekomme de ulike utfordringene som finnes i faget. Samarbeidslæring i kroppsøving er en type modellbasert praksis som ble utviklet etter en bekymring om at elevene ikke fikk utviklet sine kognitive og sosiale ferdigheter i et fag som i stor grad er preget av prestasjoner, konkurranse og individuelt arbeid (Casey & Goodyear, 2015). Funnene i denne studien viser at elevene har ulike tanker og erfaringer om hva samarbeidslæring i kroppsøving er og hvordan dette påvirker læringsklimaet i faget. De trekker fram blant annet at samarbeidslæring er å nå felles mål, gjøre hverandre gode, rose hverandre og være mere positive. I Funnene kommer det også fram at samarbeidslæring i kroppsøving er en nyttig modell for å skape et trygt og godt læringsklima og et inkluderende læringsfelleskap i faget. Ved å legge til rette for de ufravikelige elementer i samarbeidslæring som positiv gjensidig avhengighet, individuelt ansvar og refleksjon i små grupper, ble elevene mer bevisste på at kroppsøving faktisk er et læringsfag på samme nivå som alle de andre teoretiske fagene på skolen. Mer spesifikt har jeg sett at flere av de ufravikelige elementene i samarbeidslæring har vært veldig nyttige verktøy i utviklingen av et positivt læringsklima. Som resultatet av dette prosjektet rapporterte også de samtlige informantene at de har blitt bedre samarbeidspartnere og at de er mer verbalt aktive i timen nå. Dette stemmer også overens med både mine- og lærerens observasjoner, refleksjonsnotatene og resultatene av intervjuene. I intervjueresultatene kom det også fram at gjennom bruk av samarbeidslæring som metode hadde undervisningen blitt mer inkluderende og elevstyrt, slik at elvene fikk mulighet til å utvikle seg i faget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSamarbeidslæring i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel