Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorLekvam, Malene
dc.date.accessioned2022-09-06T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111018122:22082623
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016068
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke matematikklærerens handlinger i helklassesamtale og hvordan læreren inviterer elevene inn i helklassesamtalen. Denne oppgaven vil forsøke å besvare de to forskningsspørsmålene: "Hvilke handlinger bruker matematikklæreren i helklassesamtalen, og hvordan responderer elevene?" og "Hvordan inviterer læreren elevene inn i helklassesamtalen?" For å kunne besvare mine forskningsspørsmål, har jeg observert og tatt lyd- og videoopptak av helklassesamtalene til en lærer som praktiserer utviklende opplæring i matematikk. Datainnsamling foregikk over to uker, og 15 helklassesamtaler ble analysert. Datamaterialet ble transkribert, og analysen ble gjennomført ved bruk av rammeverket til Drageset (2014, 2015a, 2015b, 2016, 2019, 2021). Rammeverket beskriver handlingene til både læreren og elevene, og gjør at man kan analysere samtalen ytring for ytring. Studiens funn viser at læreren bruker mye handlinger i sine ytringer, og den mest brukte handlingen er fokuserendehandlinger (83,3%). Dernest fremdriftshandling (42,7%) og minst retningsendring (9,7%). Det er både likheter og ulikheter med andre studier av lærerhandlinger (Chaibi, 2021; Drageset, 2015b; Tokheim, 2021). I analysen fant jeg lærerhandlinger som ikke kunne kodes innenfor Dragesets rammeverk (2014, 2015a, 2015b, 2016, 2019, 2021). Disse handlingene har jeg valgt å kalle søker mening og oppmerksomhetssøkende handlinger. Læreren invitere elevene inn i helklassesamtalen med handlingene lukket fremdriftsdetaljer, valg av elev, søker mening og oppmerksomhetssøkende handlinger. I diskusjonskapittelet blir også andre lærerhandlinger drøftet, og hvordan disse kan brukes for å invitere elevene inn i helklassesamtalen. Studien kan bidra til å gjøre andre matematikklærer oppmerksom på egen praksis i helklassesamtaler og hvordan en på best mulig måte kan invitere elevene inn i helklasseamtalen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke handlinger bruker matematikklæreren i helklassesamtalen, og hvordan responderer elevene?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel