dc.description.abstract | Studiens hensikt var å undersøke hvilke områder som er vektlagt i lesekurs brukt på mellomtrinnet i norsk skole, og hvordan disse er i overensstemmelse med hva teori og forskning sier at elever med leseutfordringer trenger. Innunder dette formålet ble også grad av eksplisitt undervisning og anbefalinger knyttet til intensitet studert. For å kunne besvare spørsmålet i problemstillingen, falt valget av forskningsmetode på en kvalitativ tekstanalyse. Utvalget og analysen bygget på svar fra lærere i Engasjer-prosjektet ved Lesesenteret i Stavanger, der lærerne ble spurt hvilke (t) lesekurs de bruker. Studiens utvalg er fire ulike lesekurs: Leseforståelse 5, Relemo, Lesekurs B og Repetert lesing 4 og 5/ Oppgavemiks 1-6. Lesekursene ble analysert i kategorier definert på grunnlag av «Active View of Reading», i tillegg til annen teori og forskning som omhandler hva elever med leseutfordringer trenger. Deretter fulgte en presentasjon av funnene, og de mest fremtredende resultatene ble drøftet i sammenheng med relevant teori.
Studiens resultater viser at alle lesekursene består kun av en eller få primære innholdskomponenter hver. To av lesekursene inneholder samme hovedkomponent, leseflyt, mens de to andre fokuserer henholdsvis først og fremst på avkoding og forståelse. Jevnt over viser resultatene fra analysen av lesekursene at det er liten grad av eksplisitt undervisning og få anbefalinger knyttet til intensitet, selv om et av kursene skiller seg ut og inneholder en noe større grad av disse elementene. | |