Show simple item record

dc.contributor.advisorDieuwer ten Braak
dc.contributor.authorIda Simonsen
dc.date.accessioned2022-09-07T15:51:13Z
dc.date.available2022-09-07T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017340:21051676
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016374
dc.description.abstractTeknologisk utvikling tillater ungdommer å bruke sosiale medier hyppig. De fleste ungdommer har en uproblematisk tilnærming til sosiale medier. Likevel, indikerer forskning at noen får negative konsekvenser, derved sosiale medier avhengighet. Denne avhengigheten kan videre ha en effekt på ungdommers skoleprestasjoner. Målet med denne masteroppgaven var å undersøke sammenhenger mellom ungdommers nivå av sosiale medier avhengighet og deres skoleprestasjoner, samt å undersøke hvordan selv-regulering spiller en rolle i denne avhengigheten. Forskningsspørsmålene var: 1) Hvordan predikerer bruk av sosiale medier ungdommers skoleprestasjoner? 2) Hvordan predikerer selv-regulering ungdommers bruk av sosiale medier? Masteroppgaven brukte kvantitativ metode med et tverrsnitts design. Utvalget besto av 139 ungdomsskoleelever på to ulike skoler i Norge. Elevene fullførte en digital spørreundersøkelse som rapporterte demografiske variabler, timer brukt på sosiale medier, sosiale medier avhengighet ved hjelp av Bergen Social Media Addiciton Scale, selv-regulering ved hjelp av Adolescent Self-regulatory Inventory og skoleprestasjoner med utgangspunkt i elevenes gjennomsnittskarakter. Resultatene demonstrerte at 1) sosiale medier avhengighet hadde en negativ effekt på elevenes gjennomsnittskarakter og 2) selv-regulering hadde en negativ effekt på elevenes sosiale medier avhengighet. Dette betyr at elever med høyere nivå av sosiale medier avhengighet hadde en tendens til å ha lavere gjennomsnittskarakterer og elever med lavere nivå av selv-regulering hadde en tendens til å vise mer tegn av sosiale medier avhengighet. Disse resultatene understreker viktigheten av å skape bevissthet rundt problematisk bruk av sosiale medier på ungdomstrinnet og viktigheten av å lære elever strategier de kan bruke for å regulere egen atferd for å forhindre sosiale medier avhengighet.
dc.description.abstractTechnological development allows adolescents to use social media frequently. Most adolescents have an unproblematic approach to social media, however, research indicates that some suffer from negative consequences, thereby social media addiction. This addiction may, in turn, affect adolescents’ academic achievement. This thesis’ aim was to investigate the relation between adolescents’ level of social media addiction and their academic achievement and to investigate the role of self-regulation in this addiction. Research questions were: 1) How does social media use predict academic achievement in adolescents? 2) How does self-regulation predict social media use in adolescents? This thesis used a quantitative method approach with a cross-sectional design. The sample consisted of 139 lower secondary grade students (ages 13–16) at two schools in Norway. They completed a digital survey, reporting demographic variables, hours spend on social media, social media addiction using the Bergen Social Media Addiction Scale, self-regulation using the Adolescent Self-Regulatory Inventory, and academic achievement based on students’ grade point average. Results demonstrated: 1) social media addiction had a negative effect on students’ grade point average and 2) self-regulation had a negative effect on students’ social media addiction. These results emphasize the importance of creating awareness around problematic use of social media in lower secondary school and the importance of teaching students strategies to regulate their behavior in order to prevent addiction to social media.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.title"Bruk av sosiale medier er en måte å være" - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom ungdommers bruk av sosiale medier, selv-regulering og skoleprestasjoner
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record