Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestad, Lene
dc.contributor.authorBerntsen, Cathrine Lutro
dc.date.accessioned2022-09-07T15:51:16Z
dc.date.available2022-09-07T15:51:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017340:21048327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016376
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å besvare problemstillingen «Hvordan kan lærere tilrettelegge for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet?». For å få et helhetlig bilde av dette inkluderingsarbeidet og integreringsprosessen, ble det utformet tre forskningsspørsmål som omhandlet: (1) hvilke tiltak lærere gjennomfører for å tilrettelegge for inkludering av minoritetsspråklige elever og hvordan disse oppleves å fungere, (2) hva lærere opplever som utfordrende i inkluderingsarbeidet og (3) hva lærere opplever at kan forbedres i inkluderingsarbeidet. Et akkulturasjonsrammeverk ble benyttet for å forstå de ulike faktorene som påvirker minoritetsspråklige elevers inkludering i skolen. Studien hadde et kvalitativt design, og det ble benyttet semistrukturerte intervjuer for å samle inn data. Informantene bestod av seks lærere som arbeidet i ordinær klasse på ungdomstrinnet, og en lærer som arbeidet i et innføringstilbud med arbeidsoppgave å bistå lærere og elever i overgangen til ordinær undervisning. Funnene som ble gjort i studien antydet at bruk av de minoritetsspråklige elevenes bakgrunn i undervisningen var et positivt tiltak i inkluderingsarbeidet. Det ble også gjort funn som antydet at den sosiale inkluderingen må forstås som et samspill av flere påvirkende faktorer, men at det kunne ha en positiv virkning med flere minoritetsspråklige elever i samme skoleklasse. Imidlertid ble det gjort funn av at de minoritetsspråklige elevenes manglende norskkunnskaper opplevdes som den største utfordringen i inkluderingsarbeidet, og at språkopplæringen derfor burde styrkes. Funnene antydet også at det er behov for flere ressurser med kompetanse om minoritetsspråklige elever i skolen, som kan hjelpe lærerne med tilrettelegging i den ordinære undervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel